mandag 16. februar 2009

Om Marka, hijab og vold mot barn

Nå har debatten om hijab rast lenge, men jeg må videre. Debatten fortsetter lenge til, og det er gode argumenter for begge syn (ikke minst Sigruns innlegg). Forbereder nå høringa om markaloven i morra. Er utrolig stolt over at vi endelig verner noen av de flotteste friluftsområdene våre, og at vi gjør det av hensyn til friluftslivet. Noe sånt har faktisk aldri skjedd før. Marka brukes av en million mennesker, og jeg lover at mange av dem var ute nå på lørdag! Det var helt fantastisk vær og silkeføre. Sjøl gikk jeg fem timer i Østmarka og er støl som tusan.

Har forresten glemt å legge ut link til en sak i Stavanger Aftenblad fra forrige helg. Besøkte venner i oljebyen (som skal bli gode på offshore vind?!), men ble intervjua av en av mine hjertesaker: Vold og overgrep mot barn. I 2004 foreslo min flotte kollega May Hansen og jeg at vi skulle etablere Barnehus (Barnas Hus) i Norge, etter islandsk modell. Poenget skulle være at all hjelp, avhør og annet skulle foretas på ett sted, av kvalifiserte folk. Etter at vi kom i regjering, har vi starta på dette: Snart er fem hus etablert, nå jobber SV for at hele landet skal få dette tilbudet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar