søndag 26. april 2009

Elbil-Kristin


I strålende sol arrangerte Zero Klimabil 2009 på Younstorget i dag. For ett år siden deltok jeg for SV, i år var det Kristin Halvorsens tur. Både hun og jeg hadde tre budskap: 1. Vi må jobbe fram et forbud mot å selge nye biler som bare kan gå på forurensende drivstoff, innen 2015. 2. Vi må vri avgiftene enda mer i miljøriktig retning. Det må bli mye dyrere å kjøpe bensinslukende biler, og billigere å kjøpe de miljøvennlige alternativene. Samtidig må det være langt billigere å fylle med klimavennlig drivstoff enn med klimafiendtlig - og det må bli utplassert en mengde nye ladestasjoner for elbil og pumper med etanol o.l. 3. Bilen vil uansett være et miljøproblem også framover. Vi har verken ubegrensa tilgang til energi eller til arelaer bygge veier på. Derfor må vi satse massivt på tog, kollektivtrafikk og sammenhengende gang - og sykkelveier.

Zero avslutter sine Klimabil-arrangementer med elbilrace. Kristin deltok med en Mitsubishi familieelbil som nettopp viser den utviklinga elbilen er inne i. De som frykter at et forbud mot nybilsalg av bensinbiler vil tvinge dem til å kjøpe en knøttliten Buddy, kan altså ta det med ro.

h

5 kommentarer:

  1. dette er en av de viktigste tingene i valgkampen spør du meg! Min stemme er sikker hvertfall!

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig er jeg helt enig at det er svært viktig å utvikle biler som er "riktige" i et klima- og ressursperspektiv. Men det er så vanlig å overforenkle denne oppgaven. Hvor mange ganger har vi sett: Hydrogenbilen, du kan drikke eksosen! (vann). Dette er grunnleggende galt. Og derfra til noe Inga Marte sa på NRK tirsdag 12. "El-bilen forurenser ikke", og "den er veldig energieffektiv". Er dette bevisst demagogi, eller er det fordi Inga Marte ikke vet bedre? En el-bil som er ladet fra et nett hvor kraften kommer fra kullfyrte kraftverk GÅR PÅ KULL! Den representerer en høy CO2-belastning og er fryktelig ineffektiv termodynamisk sett. Dette må politikere forstå og ta inn over seg. Hvis ikke, tar de gale beslutninger. Hvor er den grunnleggende forståelsen av fysikk og teknologi?

    SvarSlett
  3. Ja den der bilentusiasten Kristin Halvorsen har jeg i vrangstrupen. Her har jeg kjørt kollektivt i alle år, mens den snylteren Halvorsen kjører en splitter ny og forurensende Peugeot. Og de sjåførkjørte bilene dere bruker er heller ikke elektriske. Fint å se at skattepengene mine går med til forurensning. Dere kan dra til helvete alle sammen.

    SvarSlett
  4. Sitat:
    "3. Bilen vil uansett være et miljøproblem også framover. Vi har verken ubegrensa tilgang til energi eller til arelaer bygge veier på. Derfor må vi satse massivt på tog, kollektivtrafikk og sammenhengende gang - og sykkelveier."
    Sitat slutt.

    Betyr dette at tog, kollektivtrafikk og gang/sykkelveier ikke er areal krevende?

    SvarSlett
  5. Det er flott at SV engasjerer seg med ønske om å bedre miljøet og klodens klima, MEN... Kanskje dere skulle skaffe dere en smule mer kunnskap om emnene FØR dere aksjonerer for hardt mot deres medmennesker...?
    For eksempel bør man jo måle en bils forurensende effekt TOTALT, ikke bare hva den slipper ut av enkelte stoffer under noen kilometers kjøring! Ta med i beregninga hva det går med av energi - og medfører av forurensing - først å PRODUSERE bilen, deretter frakte den til kunden, holde liv i den i forventa levetid og kjøredistanse (reparasjoner, service, utskifting av deler med kortere levetid etc.), og til slutt DESTRUERINGA. Da kommer f.eks. den bejubla Toyota Prius ganske langt nede på lista!
    "Verden er visst ikke alltid så enkel som nyfrelste "miljø-aktivister" vil ha det til" ;-))

    Dessuten, påstanden om at vi har b egrensa med ENERGI å ta av, hvor har dere nå DÈT fra? Vår jord er faktisk velsigna med en sann OVERFLOD av energi! Tenk på SOLA, på VINDEN, på BØLGENE, på TIDEVANNET! Problemet er sannelig ikke mangel på energi, kun mangel på evne (og ev. også vilje...) til å utnytte energikilder uten å forurense.
    Hilsen Vidar

    SvarSlett