onsdag 16. september 2009

Hipp hurra, nå blir det jobbigt!

Takk for en haug med oppmuntrende hilsener - på bloggen, på mobilen og på mail! Jeg er helt overvelda. Jordmødre, barnehageforskere, lærere, butikkansatte, tidligere rusavhengige... Det renner inn med meldinger, og jeg setter umåtelig stor pris på det. Dere som hilser via bloggen min setter jeg selvsagt ekstra stor pris på:-) Jeg anbefaler folk å ta en tur inn på Niklas sin blogg. Han er en av dem som har lagt igjen en hilsen.

I Vestfold fikk SV for aller første gang BEDRE resultat enn vi fikk på landsbasis - 6,5 prosent! Vi har alltid ligget et halvt til ett prosentpoeng under de nasjonale resultatene. Dette valget er derfor ekstra spesielt for oss SVere som bor i det tradisjonelt mørkeblå Vestfold. At Ap fikk tre representanter til slutt, og at vi dermed fikk rødt flertall på stortingsbenken - igjen! - det er utrolig gøy.

Det er likevel nå jobben begynner. Med et giga-Ap blir jobben tøffere enn vi hadde håpa på, særlig på miljøområdet. men også for å få på plass en høyst nødvendig likelønnspott og for bedre styring (mindre markedsstyring) av sykehusene. SVs tre L´er fra valgkampen; Lofoten, likelønnspott og lærerløft i skolen, skal vi legge all vår tyngde i. I Vestfold vil vi jobbe hardt bl.a. for en moderne vestfoldbane, for utbygging av sykehuset og ivaretakelse av fødetilbudet, og for styrking av Høyskolen i Vestfold. Men folk må samtidig vite at det ikke er blitt enklere for SV å få gjennomslag etter dette valget. De som er opptatt av SVs kjernesaker, må derfor også jobbe overfor Ap for å få dem med på vårt lag. Vi skal i alle fall ikke hvile.

Men i dag skal jeg ta meg litt fri. Har satt på Nina Simone og skal etter hvert ut og spise lunsj med søstra mi. Det har vi ikke gjort for ofte i det siste. Snart starter kjøret, og da trenger vi alle gode krefter, også dine.

7 kommentarer:

  1. Enda 4 år jeg må være flau fordi jeg er fra Vestfold.. Jaja, det var ihvertfall ikke min skyld at du kom inn, men gratulerer allikevel :)

    SvarSlett
  2. SV fikk ca 6% av stemmene! 94% av det Norske folk vil altså IKKE ha dere og politikken deres!

    SvarSlett
  3. Godt jobbet, Inga Marthe! Imponerende at du holder stand.

    Håper du får tid til å bidra til gjenreisingen av SV i mørkeblå Vestfold om to år også. Nå tar jeg nemlig bena fatt og melder flytting fra Tøns til hovedstaden. Med andre ord én sikker SV-stemme mindre på den kanten, dessverre. Oslo SV kan derimot vente seg nok en velger, måtte det bli mange flere om to år.

    SvarSlett
  4. Gratulerer med seieren frøken! Dette har du fortjent! Gleder meg til 4 nye år, og så har jeg hørt noen rykter om at dere fikk Lofoten og Ap fikk strengere innvandringspolitikk? Det er så fantastisk! Jeg, som velger har fått alt jeg peker på foreløpig! woohoo

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye med seieren. Jeg har fulgt med på valgkampen til den store gullmedaljen, og bestemte meg endelig for å melde meg inn i SV. Det har nok ligget i kortene en god stund allerede. Drev jo valgkamp for SV ved forrige valg. Noe som definitivt gav mersmak. Utrolig glad for at du beholdt plassen din på stortinget. Signerer også Tonje sin kommentar over her ang oljeboring i Lofoten. Håper virkelig det som stod om det stemmer. Husker godt første genger jeg ble kjent med deg som politiker forresten, du var med i en debatt på skolen min, da jeg gikk på videregående. Greveskogen skole i Tønsberg. Vet ikke om du husker det, men husker godt at SV virkelig vant den debatten.

    SvarSlett
  6. Jeg kjenner mange SV-velgere som stemte Ap denne gangen, for sikkerhets skyld, liksom, som om Ap skulle være en sterkere buffer mot Frp enn SV. Mannen min er en av dem. Jeg tror det er en av grunnene for tilbakegangen. Når Siv sier at folk har valgt SV ryggen, så tar hun bare så feil. Alle som har stemt på regjeringspartiene har stemt for en rød-grønn regjering. Mange AP-folk ønsker også SV i regjering. Dere utgjør en fin balanse og holder hverandre i øra.

    Gudd løkk til dere - og oss alle sammen!

    SvarSlett
  7. Gratuler Inga Marte! Er kjempeglad for at du ble gjenvagt, da du er en av de beste SV har! Ønsker deg og partiet lykke til med neste periode og ikke minst: Lykke til med babyen!!!!!!

    SvarSlett