mandag 7. september 2009

Kamp mot mobbing

I dag lanseres antimobbe-kampanjen "Bruk hue" i Vestfold, på Byskogen skole i Tønsberg. Jeg er invitert til lanseringa, bl.a. fordi jeg er leder av Stortingets barnerettsgruppe. "Bruk hue" er utarbeida av Telenor, Røde kors, BarneVakten og Medietilsynet. De har utvikla en dialogbasert skoleturne som legger vekt på deltakelse fra både foreldre og elevene selv, og gir konkrete råd om hvordan både barn og foreldre kan bekjempe digital mobbing. Målet er å gjøre både ungdom, foreldre og lærere mer bevisste på hva digital mobbing er, hva som kan skape mobbesituasjoner, hva man bør unngå å gjøre og hvilke psykiske og juridiske konsekvenser digital mobbing kan føre til.

De som lurer på hva digital mobbing er, trenger ikke gjøre stort mer enn å ta seg en liten surfetur inn på nettdebattene. Her viser voksne i praksis hver eneste dag hvordan de ikke bør opptre hvis de ønsker å være positive rollemodeller overfor barn. Mer alvorlig er likevel den direkte mobbinga som barn og ungdom utsetter hverandre for via mobil og PC. "Såååå synd du ikke får være med på festen hos Morten i kveld...". "Har du lagt på deg, eller?". "Fin bukse...". Jenter står for en stor del av den digitale mobbinga, men mange har nok hørt om konkurranser på nett arrangert av gutter om hvem av jentene som er deiligst. Uansett er det utrolig vondt og sårende, særlig når du er i en alder hvor venner betyr alt, inkludert status.

Sjøl husker jeg hvordan mobbinga tiltok i ungdomsskolen. Det var da vi jentene var aller mest opptatt av å være populære, målt særlig i status hos gutta. Da gjaldt det å være pen, kul og med på passe mye. Noen av gutta ble utsatt for sterk mobbing av andre gutter, som gjennom å tråkke på andre framheva seg sjøl. Jeg har mange ganger tenkt med skrekk og gru på hvordan mobbinga kunne ha foregått hvis alle hadde hatt hvert sitt mobilkamera og PC hjemme. Vi hadde ingen av delene.

Det er utrolig viktig med holdningskampanjer, men enda viktigere at de følges opp videre: Konkrete tiltak (som Telenors mobbefilter, ring Telenors kundeservice på 09000), oppfølging fra foreldre, skole og ungdommen sjøl. Vi har alle sammen et ansvar, og vi må huske på at mobbing kan ødelegge et menneske for livet.

4 kommentarer:

  1. Jeg går på trinnet sammen med noen som det er veldig lett å se at de blir mobbet, men jeg tror ikke de er helt klar over det selv. Det er vell ikke direkte mobbing, men de føler seg sikkert forskjell behandlett. Slik som jeg ser de synes fleste "normale" at det bare er teit når en gutt rakker ned på en annen. Jeg synes fryktelig synd på disse menneskene og er hyggelige mot dem, fordi jeg vet hvordan det føles men jeg hevet meg over dem ved å ignorere dem. Jeg håper virkelig at unge kan få litt mere vett banket inn i hodet sitt. Er ikke digital mobbing også at folk tulleringer flere gager med sjult id??
    Skolejente

    SvarSlett
  2. I dag har jeg stemt på dere, Inga Marthe, så nå kan du bare senke skuldrene og ta det helt med ro. Jeg er et lite stykke Norge, så når jeg har stemt riktig, burde det meste være i orden.

    SvarSlett
  3. Beklager den h-en. Jeg vet at den ikke skal være der, men det ligger i fingrene mine. Datteren min heter det samme.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, det var stas å høre! Dette blir så spennende!!

    Hils datteren din:-)


    Hilsen Inga Marte

    SvarSlett