tirsdag 1. september 2009

Skjønnhetstyranniet

Erna-saken ble altså større enn jeg hadde trodd (forsida i Dagbladet + to sider). Egentlig bra, hvis dette blir en debatt om menneskesyn, kvinnesyn og samfunnets diskriminering av overvektige. Debatten fortsetter forøvrig på Tabloid i kveld, på P4 17.30 og på Radio Norge.

Jeg fikk en sms i dag som jeg har fått lov til å referere. Den ga meg gåsehud, fordi den viser hva vi har å kjempe mot: "Etter at jeg ble normalvektig, har jeg fått mye mer respekt. Nå er det ikke meg folk kjefter på, men NSB (hun jobber som konduktør). Jeg blir "sett" og møtt med respekt i butikker og på offentlige kontorer. Det er skremmende hvordan tykke mennesker blir diskriminert. Jeg har pratet med mange andre fedmeopererte om dette, og de sier de har den samme opplevelsen. Så Erna ville nok bli tatt mye mer alvorlig om hun hadde vært tynn. Tro meg".

Jeg ringte denne kvinnen, og hun fortalte at kunder på toget tidligere kunne si "Di feite kjerring, hvorfor er toget forsinka?!", mens de i dag nøyer seg med å skjelle ut NSB.

Det fins masse drøye holdninger mot tjukke mennesker i samfunnet vårt. Måten å møte det på er ved å ta et oppgjør med moralismen, mobbinga og de uvettige kravene til utseende som gjør at også normalvektige går rundt med tvangstanker og har et negativt forhold til kroppen sin (kfk. at 50 prosent av 15 år gamle norske jenter slanker seg/har slanka seg). Ikke å gjøre som Kjell Terje Ringdal, å gi "velmente råd" som egentlig bidrar til å forsterke problemet, eller ved å stille urimelige krav til hva man skal snakke om i offentligheten ("Erna, fortell om forholdet ditt til mat").

Flere har skrevet klokt om dette i kommentarfeltet under. Jeg vil trekke fram Vidar: "Det snodige er jo at dersom Erna hadde vært slank, langbeint, med smal midje, store pupper og dådyrøyne, hadde antakelig ingen kritisert henne for utseendet - TIL TROSS FOR AT MINST LIKE MANGE HADDE HEKTA SEG OPP I HENNES KROPP PÅ BEKOSTNING AV HENNES POLITIKK DA OGSÅ!!!".

Du har rett, Vidar. Det er "damn if you do and damn if you don´t". Kvinner møtes av veldig trange rammer for hvordan de kan se ut før folk "ikke klarer å få med seg budskapet". Kvinners utseende er gjenstand for nitidig gransking og diskusjon, hersketeknikker og direkte mobbing, i en helt annen grad enn hva menn må finne seg i. Hva slags signaler gir det til dagens unge kvinner at deres kompetanse ikke nødvendigvis er like viktig som hvordan de tar seg ut? Hvem orker å bli politiker når de må finne seg i å få utseendet granska og kroppen diskutert i alles påsyn og påhør, mens de trodde de skulle diskutere samfunnets utvikling? Ærlig talt, det er på tide å stoppe opp.

15 kommentarer:

  1. Ehhh...hva slags miljø er det egentlig du vanker i? Jeg har aldri hørt noen som har mobbet Erna. Jeg synes Erna er en flott dame med et vakkert ansikt. Men enda viktigere er det at det som kommer ut av munnen hennes virkelig er verdt å lytte til.

    SvarSlett
  2. I tillegg bør du og Dagbladet stille dere følgende spørsmål: Hvordan tror dere Erna har det nå når dere fokuserer på hennes overvekt?

    SvarSlett
  3. Inga Marte og Dagbladet fokuserer ikke på Ernas utseende. Det som diskuteres er fokuset på vekt i politikken (og på arbeidsplassen).
    Det at samfunnet i dag setter vekt opp mot kvalitet...

    SvarSlett
  4. Ingamarte klarte jo få førstesideoppslaget rettet mot at Erna er fet. Hvorfor er Inga så opptatt av vekta til Erna? La Erna være i fred, Inga.
    PS. Hvorfor bruker du som er så opptatt av dette tyranni: -øyenbrynsfarge, napping av øyenbryn , masse sminke, og ikke minst ekstrembleker håret ditt.

    SvarSlett
  5. Jeg synes det er på tide at folk tar fatt i overvekt. Den pekefingeren du kommenterer, Inga Marte, har røykere fått opp i ansiktet i årevis, men da var det ingen som reagerte. Snarere sluttet man seg til panegyriske hurrarop, og påpekte alle mulige negative sider ved røyking. Også overvekt er en helsemessig risiko, og selv om Erna vet det, som røykere, så er det bra at noen tar bladet fra munnen. Man velger sine slag med omhu, men hva gjør overvekt mer "akseptabelt" enn røyking. Prinsipielt er problemet det samme. En gruppe skal se sine egne uvaner daglig, og være nødt til å høre på kommentarer og bemerkninger om ens egne anliggender. Erna satt i regjeringen som innførte røykeloven, nå er det på tide å få en lov mot tjukke folk.

    SvarSlett
  6. Du, Aftenposten ønsker å komme i kontakt med deg angående din partikollega Erik Solheim som ikke klarer å bestemme seg for hva han vil.

    Aftenposten skriver:
    Aftenposten.no har ikke kommet i kontakt med Inga Marte Thorkildsen, SVs medlem i energi- og miljøkomiteen.

    SvarSlett
  7. Helt enig med deg i denne saken Inga Marte. Men, det er ikke bare overvektige kvinner som blir diskriminert. Jeg er i dag arbeidsledig på grunn av utseende. Jeg har en 5-årig utdannelse, og er spesialisert inn mot en bransje som er overveldende mannsdominert. På mine to siste jobbintervjuer har jeg fått følgende spørsmål/kommentarer.

    1) Du er på pairet den mest kvalifiserte til jobben, men tror du ikke det gode utseende ditt vil ta fokuset bort fra våre produkter for våre middelaldrende mannlige kunder?

    2) Du gjorde det desidert best på den forrige intervjurunden, men en av våre mannlige intervjuere mente at de store øynene dine tok fokuset bort fra det du sa.

    Ergo: føler jeg meg diskriminert fordi jeg er en ung kvinne med et godt utseende i en mannsdominert bransje.

    Har du noen gode råd for hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd å gå på intervju "underdressed" og lite sminket. Jeg har, som flere potensielle arbeidsgivere har sagt, kvalifikasjonene i orden. Jeg er god til å snakke for meg, men gang på gang får jeg til svar at kvinneligheten min vil få kundene våre til å tenke på sex istedet for produkter- for å si det rett ut. Jeg kan jo ikke akkurat gjøre noe med hvordan jeg ser ut.............

    SvarSlett
  8. Jeg er veldig enig med deg i dette, Inga Marte!
    Det er rett og slett forferdelig hvor mye krav det stilles til kvinners utseende. Når man sosialiseres inn i en sånn kultur, blir det heller ikke bare direkte kommentarer mot en som betyr noe. Man VET at det er minst like viktig hvordan man ser ut som hva man sier. Jeg sitter og tenker over om dette, hvis utviklingen fortsetter i en såpass utseendefokusert retning, kan føre til at færre kvinner vil tørre å engasjere seg... Man eksponerer seg voldsomt som politiker, og risikerer alltid å få en eller annen uasakelig kommentar som f.eks. går på utseendet. Det er ikke bare supermennesker som skal kunne være politikere!!!

    SvarSlett
  9. Inga Marte har i alle fall min støtte! Det er viktig at vi kvinner beskytter hverandre fra slik mobbing. Alle er ikke normalvektige. Alle er ikke tynne. Det er viktig at vi respekterer hverandre som mennesker og ike utseende, legning eller kulturell tilhørighet. Vi trenger flere kvinner som deg frøken! SKulle ønske jeg var politiker, men kjæresten min sier at det er for det beste. Tydeligvis har jeg en tendens til å bli mer sint enn Kristin Halvorsen når jeg blir provosert. Noe jeg faktisk tar som et veldig stort kompliment!

    SvarSlett
  10. Er enig med deg, Inga Marte. Hetsen rundt Erna har foregått lenge og det er ikke bare media som har utøvet denne mobbingen. Var selv på en skoledebatt i Vestfold for et par år siden der en høyrepolitiker prater om Erna på kakefatet. Kan man ikke debatere uten å hetse politikkere i andre partier har man ikke noe i politikken å gjøre! Synes det er stort av deg å ta partirivalen i forsvar. Å bringe dette temaet på bane er veldig viktig. Kropp har blitt helt sykelig fokusert på i media. Først og fremst for jenter, men dette har også blitt et problem for gutter. La oss få denne debatten i fokus slik at vi kan få slutt på diskrimineringen og mobbingen! Vil bare takke deg til slutt for at du tørr å fremme saker som ikke andre politikere tørr å gå inn i!

    SvarSlett
  11. Skoleelev, Trondheim2. september 2009 kl. 14:40

    Stakkars Erna. Jeg synes folk skal slutte å prate om utseendet hennes og fokusere mer på politikken hennes. Men man kan ikke bare dysse ned hele sake og late som ingenting heller, det er bra at folk skriver om dette, for det er en viktig sak som du sier.

    - Ingrid, 13

    SvarSlett
  12. skulle stå venstrepolitiker ikke høyre selvfølgelig!

    SvarSlett
  13. Røykeloven var ikke en lov mot røykere, men en lov mot et røykfullt arbeidsmiljø. Hvis du ble feitere av at jeg spiste en sjokolade ved siden av deg, ville jeg nok spist den et annet sted også, anynym.

    SvarSlett
  14. Nå syns jeg at alle skal slutte å hetse Inga Marte Thorkildsen for det svære nesegrevet hennes.
    Slutt å hetse Inga Marte Thorkildsen for hennes store nese.
    Det er ikke Inga Marte Thorkildsen sin feil at nesen hennes er så utrolig stygg.
    Og så må alle dere slutte å hetse henne for hennes manglende iq, det er ikke hennes feil at hun er dum som et brød.
    Slutt å hetse Inga Marte Thorkildsen, stakkar, det er ikke hennes feil at hun er så dum og stygg.
    - Noen som kjenner igjen hersketeknikken?
    ANYONE??
    Inga Marte Thorkildsen har seff gått ut med dette med en agenda: å stakkarsliggjøre Erna, fordi hun er fet, samtildig som hun løfter opp seg selv som en slags "reddende engel".
    Utrolig at dere går på den.

    SvarSlett
  15. Jeg må innrømme at jeg ser på Inga Marte som en meget stilig kvinne, og samtidig en som på ærlig vis står på for å forbedre samfunnet og verdenen vi lever i. Jeg har fortsatt mye respekt for henne.

    Da jeg var yngre så jeg veldig opp til henne på grunn av dette. Men en uttalelse hun skal ha kommet med i et ukeblad eller noe skuffet meg. Inga Marte deltok i en diskusjon om kjærestene sine. Hun var godt fornøyd med sin og ga ham meget positiv omtale. Jeg husker det ikke eksakt, men det var noe slikt som:

    "Kjæresten min er høy, mørk og morsom. Det er slike menn norske kvinner vil ha".

    Vel, ikke alle vokser opp til å bli like høye, mørke og morsomme. Stakkars den kvinnen som må ta til takke med usle meg, tenke jeg. Men, hun har nok fortjent en som meg. Hun kan ikke være mye til kvinne heller, for hadde hun vært det hadde hun jo heller fått ham høye hun egentlig ville ha.

    SvarSlett