onsdag 1. juli 2009

Frps uansvarlighet - tar du ansvar, Anundsen?

Jeg har ingen problemer med å si det rett ut: I SV velger vi enkeltmenneskenes (flertallets) trygghet fra fyllekjørere framfor enkeltindividers (mindretallets) frihet til å kunne kjøpe alkohol over alt, døgnet rundt. På samme måte som vi syns det er greit at utesteder må stenge litt tidligere for å forhindre endel av den fyllerelatert volden. Politiet (bl.a. i mitt hjemfylke Vestfold)har vært helt tydelige i sine anbefalinger. Selvsagt kan det være irriterende at utesteder stenger tidligere - eller at de stenger i det hele tatt (må innrømme at jeg har vært der noen ganger sjøl), men er ikke det en liten pris å betale hvis det blir tryggere å bevege seg ute nattestid?

Som nevnt tidligere, har nestformann Per Sandberg tidligere vært ute med forslag om å lage så gode veier at folk ikke dør av fyllekjøring. Flere fotobokser, kontroller, fartsbegrensninger og kampanjer er ikke veien å gå for å få tryggere trafikk, ifølge Sandberg. Svaret er breie og gode veier - over alt, vil jeg anta. Og fjerning av trær, skilt og stolper som kan være en mulig fare for promillekjørere og andre bilister. At ikke dette utspillet fikk mer oppmerksomhet da det kom, forstår jeg ikke. Men vi skjønner i alle fall nå at det er en forskrudd sammenheng i dette partiets politikk. Vi bør ikke teste om logikken holder i det virkelige livet.

Jeg kjører bil. Jeg har familie og venner som også kjører bil. Jeg vil ha meg frabedt at deres og min sikkerhet skal settes på spill av en pervertert form for liberalisme. Jeg utfordrer derfor mine motstandere ved høstens valg, ved listetopp for Vestfold Frp, Anders Anundsen, om å ta avstand fra forslaget om å gi bensinstasjoner tillatelse til å selge øl, vin og sprit - døgnet rundt. Dette bør bli en valgkampsak, for så viktig er faktisk tryggheten til menneskene vi bryr oss om.

22 kommentarer:

  1. Uten å verken støtte eller være imot FrPs forslag, så er det en ting som slår meg, og det er SVs kroniske trang til IKKE å stole på voksne mennesker.

    Hvis det er livsfarlig å selge en flaske øl på en bensinstasjon klokken seks om ettermiddagen, så må det være like livsfarlig å selge den på Kiwi på samme tidspunkt. De fleste kjører jo til butikken... Dog, må jeg innrømme at det er sjelden jeg ser noen kjøpe seg en six-pack på butikken for så å gå utenfor å tømme alle flaskene så fort de klarer. Mulig dette er vanlig der du bor?

    Eller når mener du det å kjøpe en flaske øl går fra å være ansvarlig til å bli livsfarlig?

    Klokken åtte, ti, tolv, ett om natten? Når går det ut over vår sikkerhet?

    Vær gjerne imot FrPs forslag, men ikke fly rundt med falskt flagg og snakk om vår sikkerhet og ansvarlighet. Det er ikke det det handler om for deg og SV, det handler om at dere ønsker å styre folks liv fra vugge til grav, og ikke minst at dere ønsker biler og bensinstasjoner dit peppern gror.

    SvarSlett
  2. Men hvis SV har en "kronisk trang" til ikke å stole på folk, har vel FrP en minst like "kronisk" tilbøyelighet til ikke å stole på statistikker og forskningsresultater? Som faktisk klart viser at økt tilgjengelighet (av alkohol) fører til økt forbruk - som igjen fører til økt fyllekjøring - som igjen fører til flere trafikkulykker!
    Så vi er tilbake til start; FrP vil prioritere individets frihet, SV vil prioritere (trafikk-) sikkerhet.
    Så er det opp til velgerne å velge... ;-)

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  3. Bil og verdier er en debatt vi må ta Inga Marte. Det finnes mange bilfreaks som stemmer frp og Sandberg har vel sin fortid...så hans meninger overrasker ikke en ækt trønder nei. Uten å ha lest denne debatten her, så må jeg si at jeg er dritt lei biltoillinga.

    SvarSlett
  4. Hei Vidar

    Har aldri sett FrP fornekte statistikker som forteller at økt tilgjengelighet gir økt forbruk.

    Hvis SV virkelig var ute etter forbruket, istedet for sin sedvanlige moralisering over alle FrPs forslag, så må man nesten spørre hvorfor de støtter salg av øl på dagligvarebutikk? Det er ikke mange årene siden øl ble solgt på såkalte "ølere" rundt om i landet, noen steder gjør de det ennå, og der jeg kommer fra ble det først fjernet for ca 15 år siden.

    Mener man noe med tilgjengelighetsdebatten så støtter man ølmonopol, skjenketak og innskrenkede skjenketider. SV gjør ingenting av dette og har derfor ingen troverdighet når de påstår at det er farligere å kjøpe øl på bensinstasjonen, kontra dagligvarebutikken.

    I denne saken er det faktisk kun KrF som har troverdighet. FrP er for indivitets frihet og ønsker at vi skal få velge selv. Partiet ønsker heller å få lavere alkoholrelaterte forbrytelser via mer patruljerende politi, strengere straffer, samt forebyggende arbeid.

    Jeg ser ikke noen dobbeltkommunikasjon hos FrP på dette punktet. SV derimot...

    SvarSlett
  5. Ansvar!!!???!!!, konsekvenser!!??!!! Statistikker!!!???!!!
    100 prosent!!!!!! hundre prosent- ALLE anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo ble begått av slike som Inga Marte Thorkildsen kjemper for at skal få bli i landet!!!!!
    ANSVAR!!! ÅRSAK!!! KONSEKVENS!!! RENE STATISTIKKER.
    Jeg blir skremt av slike som deg Inga Marte Thorkildsen. Du vet hva du gjør, og du fortsetter allikevel. Du er virkelig et ondt menneske.

    SvarSlett
  6. BÅDE FrP og SV mangler evnen til å prioritere, ev. være ærlig i sin kommunikasjon på både dette og andre områder.
    Men en av hovedforskjellene mellom dem ligger nettopp i den ideologiske forskjellen mellom å prioritere enkeltmenneskers frihet, kontra "trygghet og sikkerhet". Ev. politikernes oppfattelse av dette...
    Inga Marthe virker relativt klar her (stjerne i boka til deg!), hvilket også Ap's nestleder gjør når hun klart gir beskjed om at ALLE andre hensyn (inkludert personvernet!) må vike når det gjelder "trafikksikkerhet". (Aftenposten i dag, vedrørende AP's planer om et enormt antall nye fartsbokser og øvrig trafikk-overvåking.)
    Greit å være klar, men fri og bevare meg for en holdning til både personvernet spesielt, men også medmennesker her i landet generelt!

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  7. Jeg lever i Norge, jeg går i gatene i Oslo, jeg har familie og venner som lever også!

    JEG VIL HA MEG FRABEDT AT DERES OG MIN SIKKERHET SKAL SETTES PÅ SPILL AV EN PERVERTERT FORM FOR LIBERALISME INGA MARTE THORKILDSEN.
    hvilken rett har du Inga Marte Thorkildsen til å sette norske liv i fare, ved import av voldtekter, ran og drap. Hvilken rett har du til å importere fremmede som utfører voldtekter, ran og drap vi kunne vært foruten.

    SvarSlett
  8. Inga Marte skrev: "Jeg kjører bil. Jeg har familie og venner som også kjører bil. Jeg vil ha meg frabedt at deres og min sikkerhet skal settes på spill av en pervertert form for liberalisme."

    Ok, men dine venner's sikkerhet i forhold til ran, grov vold, knivstikking og/eller voldtekt er det ikke så nøye med? Skjønner du ikke at den liberale innvendringspolitikken er det som virkelig setter dine venner's sikkerhet på spill?

    SvarSlett
  9. @ Vidar Haugen,

    Mener du at man har en dårlig holdning til befolkningen når man setter opp fotobokser og kameraer i for eksempel tunneller? Jeg mener at det er snarere tvert om. Personvernet Blir ikke krenket av at bokser knipser blide av bilen hvis den kjører for fort. Samma med overvåkning av ulykkesstrekninger, hvis ambulanser kommer fortere til ulykkesstedet fordi man ser om det skjer en ulykke er det ikke dårlig holdning over personvernet men å ta vare på befolkninga i best mulig måte

    SvarSlett
  10. Anonym skriver:"hvilken rett har du Inga Marte Thorkildsen til å sette norske liv i fare, ved import av voldtekter, ran og drap. Hvilken rett har du til å importere fremmede som utfører voldtekter, ran og drap vi kunne vært foruten."
    Jeg er importert fremmede som kom til Norge lenge før Inga Marte blir politikker, har bodd her i lande en del år, men jeg har aldri hørt verken Inga Marte eller andre politikkere importere noen til Norge. Jeg har aldri hørt at Inga Marte forsvare voldtektsmenn tvert imot hun er en av få politikkere vi har som har kjempet mot voldtektere uansett nasjonalitet. Du har ikke lov til å beskylde henne som du gjør, hun er fantastisk politikker, som har gjort mye bra for Norge. Hvis du er missfornøyd med asyl politikken er det UDI som er den rette organet som du kan ta kontakt og ikke Inga Marte.

    SvarSlett
  11. Inga Marte Thorkildsen er for ikke-vestlig innvandring hun er en av døråpnerne. Hun har kanskje ikke kjempet for å slippe inn akkurat deg. Men hun er en av de maktmennesker som står for invasjonen av Norge, Inga Marte Thorkildsen er dermed med på å få inn voldtekter, ran og drap vi kunne vært foruten.
    Hvordan gikk den igjen, Inga Marte? Du vet- Landssvikerparagrafen....

    SvarSlett
  12. Ps. Det nytter lite å si at du er imot voldtekter, ran og drap, inga Marte Thorkildsen, samtidig som du får dette inn i Norge.
    En dag kommer landssvikerparagrafet til å bli noe mer enn en hvilende paragraf, en dag kommer den til å tre i kraft igjen, Inga Marte Thorkildsen, og den dagen...gleder jeg meg til Inga Marte Thorkildsen.

    SvarSlett
  13. "Landssviker-paragrafen" har kun blitt brukt mot folk som aktivt støtta en nazistisk, militær okuppasjon av Norge! Når dagens brun-skimlete ny-rasister leker seg med landssviker-begrepet, burde de kanskje lese seg opp på nyere norsk historie først...
    Det går faktisk an å være uenig i norsk asyl- og innvandrings-politikk uten verken å være rasist eller historieløs. Det går faktisk an å være en smule anstendig også... ;-)

    SvarSlett
  14. Feil den siste som ble dømt for landssvik var APer, og det skjedde ikke i 45, men for mye kortere tid siden.
    Landsvikere i 45 ble dømt fordi de støttet en fremmed okkupasjon, det har du rett i. Akkurat som Inga Marte thorkildsen gjør i dag.

    SvarSlett
  15. Alle voltekt må bekjempes uansett nasjonalitet:
    http://www.dagbladet.no/2009/07/02/kultur/musikk/festival/roskilde/7013851/
    Vestlig voldtekter. Husker du Anonym Stine sofie saken, voltektsmenn var ikke fra annen land.
    Voldtekt må bekjempes.

    SvarSlett
  16. Du som skal knekke FrP-Koden nå Inga Marthe?

    Søtnos!:)

    SvarSlett
  17. Hvor mange år tilbake måtte du gå for å finne stine-sofie saken? HVor mange år, hvor mange tusen norske jenter er voldtatt av inntrengerne siden da?
    alle land har sine forbrytere, I pakistan har du mannen som voldtok, drepte og parterte 100 barn.
    Men Norge blir i dag voldtatt av det vi kunne vært foruten. Hver dag.
    Hver dag i Sverige blir 3 jenter UNDER 15 år voldtatt av slike som Inga Marte THorkildsen har kjempet inn i landet. Dette er hva Inga Marte Thorkildsen har kjempet for, og kjemper for. Overgrep som uten innvandringen ikke hadde skjedd-
    Uten ikke-vestlige innvandrere i Norge, hadde flere tusen norske jenters liv vært hele, de hadde ikke fått ødelagt sine liv.
    På grunn av ikke -vestlig innvandring, og slike avskum som Inga Marte Thorkildsen, har tusenvis av norske jenter fått ødelagt sine liv.
    ALDRI TILGI, ALDRI GLEMME, Inga Marte thorkildsen. ALDRI TILGI, ALDRI GLEMME.
    Invasjonsvoldtektene utgjør i dag FLERTALLET av ALLE anmeldte voldtekter i Hele Norge.
    Dette er voldtekter som ikke hadde skjedd uten slike avskyelige, forrædere som Inga Marte Thorkelsen, norske små jenters liv som ikke hadde vært ødelagt.

    SvarSlett
  18. Søtnos? Håret til Thorkildsen er bleket med samme prosentgrad hydrogenperioksid som de overvektige norske damene som henger med de negroide ungene sine i Sofienbergparken.
    Men om man er fan av enorme nesegrev, så er vel fornøyelsen på din side.

    SvarSlett
  19. Jeg lurer på hvorfor en kvinne som hater nordmenn så sterkt at hun kjemper for at Norges døtre skal bli utsatt for de groveste krenkelser, går til kunstige skritt for å se blond og nordisk ut.
    Men det er vel en del av hetsen mot nordiskt utseende. Madonna og marilyn monroe, var begge mørke brunetter som farget håret og oppførte seg som horer. Rart at det er brunetter som har gjort falske blondiner av seg, som har gitt blonde trekk et horete rykte, eller? Er det en del av hetsen mot lyse jenter, Thorkildsen?

    SvarSlett
  20. Og JEG lurer på hva som skaper slikt rasistisk hat som tyter ut av denne "Anonym"... Fakta kan det jo IKKE være, for da hadde det ikke vært nødvendig å ty til løgner og skittkasting mot en politiker, slik "Anonym" gjør.
    Som tidligere skrevet, det går an å være uenig i dagens norske asyl- og innvandrings-politikk, uten å være rasist, og det går an å argumentere uten å bli totalt uanstendig!

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  21. Svar til "Anonym" vedr. fotobokser etc.;
    JA, jeg mener den stadig mer omseggripende overvåkinga av vanlige menensker her i landet vitner om en veldig dårlig holdning overfor befolkninga! Dette vitner om en formynderholdning, en utrolig arrogant "vi-vet-bedre-enn-dere-og-vi-er-de-eneste-som-er-ansvarlige-og-dessuten-er-det-vi-som-bestemmer!"-holdning. En holdning som er totalt uakseptabel i et demokrati.
    Burde ihvertfall vært det...

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  22. Det ser ut at en anonym person urimlig er ute etter Inga Marte, jeg som leser denne bloggen hver dag må si at er lei av denne personen som driver bare med person angrep mot en av beste politikkere. Hadde denne personen drev med dette på bloggen min, hadde jeg anmeldt han til politiet for lengst.

    SvarSlett