torsdag 9. juli 2009

Litt av hvert

Takk for konstruktive innspill! Jeg skal vurdere hvordan jeg skal gjøre dette, i samråd med folk på kontoret som kan dette bedre enn meg. Men jeg tror i alle fall ikke det vil føre mye med seg å sperre muligheten til å være anonym, av de grunnene jeg og andre har nevnt. Tror nok at jeg kommer til å fjerne litt flere av de verste innleggene etter hvert, men vi får se. Skal også spørre om dette med wordpress - takk!

I dag øser det ned, skulle egentlig posta dette innlegget i går - men pga. tordenvær, måtte PCen være avslått. Har lyst til å dele et par sommerbilder fra Jomfruland og Portør med dere, og minne om hvor genialt det er med allemannsretten og at vi har stramma inn reglene fra 1. juli.
Jeg har feriert nesten hele oppveksten i Kragerø-skjærgården, og uten et regelverk som sikrer fellesskapets rett til å ferdes langs sjøen, hadde jeg ikke hatt alle de gode minnene om svaberg, strender og krabbefiske. Vi hadde aldri hytte, men var avhengige av å kome i land langs kysten. I Vestfold har vi utallige eksempler på svaberg som har vært sprayet "Privat", ulovlige gjerder og snikoppsatte strender og flaggstenger som gir inntrykk av at folk ikke har lov til å oppholde seg i området.
Kommuner har vært for slepphendte med regelverket mange steder, og Høyre har vært klare på at de ikke har ønska å stramme inn mens de har sittet ved makta. Frps nestformann, Per Sandberg, har i sommer proklamert at hans parti ("for folk flest") vil ha en kraftig liberalisering av adgangen til å bygge i strandsonen. Med andre ord står vi overfor en klar fare for at et mindretall (som enten har mye penger eller har vært heldige som følge av arv) vil få langt større frihet til å gjøre hva de vil i strandsonen framover. Dette vil skje på bekostning av flertallets frihet til å ferdes i noen av de flotteste områdene våre. Vil vi det?
P.S. Sjekk denne saken fra Tønsbergs Blad i dag. Et glimrende eksempel på snikprivatisering av strandsonen.

8 kommentarer:

  1. Hei.

    Du som sier å var mot rasisme, jeg miner deg om feirie lesing:

    Her er forord i boken som jeg anbefaler deg sterkt å lese. See also: The Last Summer of Reason


    Islamists killed Tahar Djaout: We should give life to his ideas.

    The Algerian novel The Last Summer of Reason provides a powerful and strangely beautiful reminder of the danger of letting violent ideological fundamentalism fester. We would do well to heed this reminder now, not later.

    Algerian author Tahar Djaout, born January 11, 1954, would have turned 55 this past Sunday. Instead he is dead. In May 1993 Islamists in Algiers shot Djaout in the head. Several days later he died. The Islamists viewed Djaout’s creative and intellectually rich writing as a threat to their efforts to control and narrow the horizons of Algerian society.

    Djaout is dead, but fortunately not silent. His poetry, novels, and articles remain-and deserve a broader audience. His works are in French, his language of publication, and while a few are available in English, German, and Dutch translation, almost none have been translated into Arabic, the language in which they could have the most impact.

    One of the gems of his legacy is a short novel appropriately and chillingly titled The Last Summer of Reason. The manuscript for the book, without a title, was found among his papers after his murder. The title comes from a passage in the book. The book itself seems to have come as a prophecy of Djaout’s own fate-to put it mildly, things did not end well for Djaout. In lusciously beautiful prose in this novel, Djaout takes the reader on a walk through the reflections and experiences of the main character, Boualem Yekker. It is a walk which is gorgeous yet also painful; things do not end well for Boualem. http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=559

    SvarSlett
  2. Boualem is a bookseller in a city with a religion identical to Islam (this society’s religion is not named, but the parallels to Islam are unambiguous). A particular strain of the local religion, very Talibanesque, has almost completely taken over the society and its government. This totalitarian movement is policed by the “Vigilant Brothers” (V.B.) whose love for power is matched only by their fear and hatred of creativity and beauty.

    For example, plans are underway to ban spare tires in automobiles, justified by the claim these indicate lack of confidence in the abilities of God. Alongside this, violence and death become common. Boualem lives in a world overtaken by a “logic that causes blood to flow out of passion, that has claimed the right to destroy people in order to save their souls.” Absurdity abounds. Destruction abounds. Salvation, not so much.

    For survival, Boualem nourishes his mind and soul through his memories of an era before the V.B., when intellectual inquiry and art were part of the fabric of day-to-day life. His books provide a lifeline for him, at least for a while. Boualem lives in a “gruesome-faced present,” in a city “bleeding so dreadfully inside, this city predisposed to joy but from which joy has been banned.” Integral to the V.B. banning of joy is their banning of books, and eventually burning of them. Though devastated, Boualem is not surprised, for he sees that “words, put end to end, bring doubt and change,” which are clearly foes of the neat, tidy absolutism of the V.B., who have manipulated a religion into a fundamentalism which is more focused on wielding human power than enriching humans’ relationship with their Creator. http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=559

    SvarSlett
  3. The vital importance of Boualem’s rich memories is made particularly poignant by the contrast of these with the rigid attitudes children have acquired from their schooling in this “new world” of the V.B. So pervasive and deep is the V.B. indoctrination in society that even Boualem’s wife and his own children become estranged.

    In the new world of the V.B., children are brought up to be “blind and convinced executors of a truth that has been presented to them as a higher truth. They have nothing on this earth: no material goods, no culture, no leisure activities, no affection, no hopes; their horizons are blocked.” In the realm of the V.B., any sense of educating children to be explorers, inventors, problem-solvers, and/or entrepreneurs has been extinguished. The next generation will not have memories, to say nothing of role models, to inspire broader deeper thinking.

    This, precisely, is the risk we Americans and our allies face if we fail to confront the creep, and in some places the sweep, of Islamist ideologies taking root and marginalizing, or, worse yet, assassinating, Muslims who embrace intellectual inquiry, creativity, and peaceful coexistence with non-Muslims.

    Djaout knew that the confrontation of fundamentalism had to take place in hearts and minds. This is why he placed particular importance on education. In a magazine he founded, Ruptures, he asserted in January 1993, “Among the structures to be remodeled as fast as possible is the educational system. It is useless to repress fundamentalism if the Algerian school continues to prepare for us new packs of fundamentalists who, in their turn, will take up arms in ten or fifteen years.”

    Perhaps while reading this article you are thinking of a gazillion other articles and books you ought to read, and feel you don’t have time to read some Algerian novel. Frankly, I suggest you do not have time not to read this novel; its tour-de-force message is of vital importance to our era. Thanks to University of Nebraska Press and translator Marjolijn de Jager, The Last Summer of Reason is available in paperback (a short book, just 146 pages) in an excellent English translation from the French original.

    The character Boualem “used to tell himself that the city would not be long in expelling the parasitic body that was such an insult to the landscape. Thus he waited for things to return to normal, for the messengers of fanaticism to go back to their dark corners . . . [yet] It was enough for beauty and reason to doze off for a moment, abandoning their defenses, for night to shove day out and pour across the city like a horrifying flood.”

    We cannot sit back and wait for the fanatics to just go away, for life to return to our blissful ignorance of September 10, 2001. The lull of September 10 only yielded September 11.

    http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=559

    SvarSlett
  4. Rune Langfjæran10. juli 2009 kl. 16:27

    Ja visst er det genialt med allemannsretten. Problemet som du og resten av urban-SV ikke ser, eller ikke bryr dere om å se, er at det blir en talibansk rett som gjør de av oss som fortsatt velger å bo ikke-urbant fullstendig hjelpeløse. Den "geniale" innstrammingen av regelverket som du viser til, praktiseres slik at hele landet underlegges retningslinjer som skulle vært innført for Oslofjorden og Sørlandskysten for lenge siden. For å få fokus bort fra at politikerne har tapt for kapitalen i disse områdene, ofres gladelig distrikts-Norge for at bygdene kan framstå som vakre postkort for urbane mennesker som skal rekreere og se hvor vakkert det er i bygde-Norge. At jeg, som er så uheldig at jeg er yngste sønn av en husmann som hadde en liten strandeiendom i Trondheimsfjorden, ikke en gang får restaurert det falleferdige, to hundre år gamle naustet mitt, på grunn av det "geniale" regelverket for strandsonen, er et lett offer. Det spiller ingen rolle at bygdene avfolkes, ikke sant? Alle inn på Grünerløkka!

    SvarSlett
  5. Hei, Rune!
    Det stemmer ikke at vi skal ha like retningslinjer over hele landet. Vi skal ha ulik praksis avhengig av om det er snakk om pressområder eller ei. Det har Erik Solheim også understreka, les sakene jeg linka til på SVs hjemmeside. Hilsen Inga Marte

    SvarSlett
  6. Allemannsretten er genial! Og vel også rimelig UNIK i denne verden... (OK, med unntak av Sverige ;-)) Men som Rune så fullstendig riktig skriver, den rammer til tider svært galt - og formodentlig heller ikke i tråd med lovmakernes intensjoner. MEN DA MÅ DERE FOR ... SE Å RETTE OPP DETTE! For nettopp disse (utilsiktede...) ulempene med allemannsretten, er jo det høyrekreftene, anført av FrP og Høyre, bruker som argumenter for å få folk til å gå imot heile loven!
    Først og fremst må jo de enkelte kommuner og fylker fratas retten til å omgå loven. "Kommunalt selvstyre" betyr da ikke retten til å BRYTE norsk lov...? Dernest må det selvsagt bli helt slutt på at rikinger kan kjøpe seg fri fra allemannsretten. MEN, det henger ikke på greip at ALL kystlinje skal være for alle, slik at gamle, innarbeida sjøeiendommer plutselig skal FRATAS råderett over egen strand og egne svaberg. Allmenheta har tross alt ikke behov for tilgang til absolutt HEILE Norges kystlinje...
    Det viktigste - både for å praktisere det jeg oppfatter som lovens "ånd"/intensjoner OG for å opprettholde allmen respekt for loven, er å sørge for at det ikke lenger tillates bygd verken bygninger eller gjerder, i strandsonen - i de områdene som bør vernes!
    Og som jeg har skrevet i Tønsbergs Blad, det er da en enkel sak å fjerne et ulovlig oppsatt stengsel som den omtalte porten; Hekt den resolutt av og legg den pent i gresset ved siden av veien! ;-)

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  7. Arv er kvalme greier. De som er barn av styrtike foreldre, starter gjerne voksenlivet sitt med flere millioner kroner paa bankkontoen. Mens vanlige unge voksne mennesker starter voksenlivet med en studiegjeld paa 400.000 kroner.

    http://e24.no/eksklusiv/eiendom/article2282302.ece
    "Caroline Hagen får gårdsdrøm for 10 mill. i overpris"
    "Men likevel blir det trolig grønt lys for den søkkrike 23-åringen. "
    "Pengene skulle det ikke skorte på. 23-åringen er allerede en av Norges rikeste kvinner med sin andel av pappas milliardimperium. "


    Jeg vil ha forbud mot arv. Det er ikke godt nok for meg med en arveavgift paa 20 prosent. De rike som enten ligger for doeden, eller fortsatt er oppegaaende, kan gi formuene sine til veldedighet, slik Bill Gates gjoer.

    Det er noe som heter:
    -Lik rett til utdanning
    -Lik rett til helsetjenester

    Da burde det ogsaa vaere lik rett til oekonomisk fundament i ung voksenalder.

    Svein

    SvarSlett
  8. Rune Langfjæran11. juli 2009 kl. 09:17

    Hei! Du sa: "Det stemmer ikke at vi skal ha like retningslinjer over hele landet. Vi skal ha ulik praksis avhengig av om det er snakk om pressområder eller ei. Det har Erik Solheim også understreka, les sakene jeg linka til på SVs hjemmeside." Det du sier stemmer i teorien. Slik har det nemlig vært i alle vår. Byråkratene hos fylkesmannen skal bruke skjønn, avhengig av om det eksisterer press mot allemannsretten eller ikke. I praksis er de livredde for at miljøverndepartementet gir dem et rapp over fingrene hvis de gir tillatelse til noe som helst, derfor sier de nei til "alt". Jeg kan garantere at det ikke eksisterer noe som helst press der jeg bor. Teori og praksis er nemlig som regel to forskjellige ting.

    SvarSlett