tirsdag 28. juli 2009

Jentene sliter

(Bildet over er tatt fra en annen blogg, yvonnenicole.blogg.no, under overskriften "Former VS syltynn". Vel er det former på Byoncé, men jeg vedder alt jeg har på at bildet er manipulert).

Bloggpausen er over, som dere skjønner. Håper dere har hatt det like fint som jeg har de siste to ukene (vært på Korsika, anbefales!). Litt trøblete å stå opp om morran, sånn er det jo etter ferie. Heldigvis har jeg vekkeradioen min. Ingen radio, ingen oppstigning, sånn er det for meg. I dag møtte radioen meg med følgende beskjed: En av tre unge jenter sliter psykisk. - Når det gjelder psykisk helse spesielt, og symptomer på psykiske plager, så er de flere og mer omfattende enn før. Det er flere jenter som har sliter psykisk, som driver med selvskading, som slanker seg og som har søvnproblemer. Dette kunne Liv Grøtvedt fra Folkehelseinstituttet fortelle. Altså alarm!

De av dere som har fulgt meg en stund, veit at jeg er spesielt opptatt av barn og unge. Jeg syns det er opprørende at så mange unge sliter med selvbildet sitt og med den psykiske helsa si. De fleste jeg snakker med, enten de er ungdommer eller foreldre, sier at de opplever at det er et voldsomt press på ungdommene nå. Joda, mange seiler gjennom livet med en sølvskje i munnen, men mange opplever også at de aldri strekker til: Ikke tynne nok, ikke pene nok, ikke flinke nok, ikke nok venner osv. Det er bare å lese min favorittspalte Si;D i Aftenposten. Her setter ungdommene ord på hva de føler, og det gjør de bra.

Men det er noe ekstra med jentene. Undersøkelsen referert over viser at 31 prosent sliter psykisk, mot 13 prosent av gutta (i tiende klasse). Vi veit også at 50 prosent av norske jenter under 15 år er misfornøyde med kroppen sin. Det samme gjelder 24 prosent av 11-åringene. Jentene, altså. På toppen av dette kommer temaer som seksuelle overgrep og vold. Hva gjør vi med det??
Bare så det er sagt: Mange gutter sliter også. F.eks. er selvmordsraten blant gutter og menn urovekkende høy. Det må vi saktens ta mer tak i.

Her er noen forslag til hva vi kan gjøre:
  • Bygg ut helsestasjonene for ungdom (og ansett psykologer!), samt skolehelsetjenesten.

  • Gratis lege for unge til og med 20 år (som for barn til og med 12).

  • Reklamefrie skoler - fortsatt! (H og Frp vil ha reklame og sponsing i skolen).

  • Debatter om kjønn, likestilling, kropp, sex, mobbing osv. må bli viktige i skolene.

  • Strengere regler for markedsføring av kosmetisk kirurgi og merking av retusjerte bilder.

  • Kampen mot mobbing må tas skikkelig og ikke som skippertak.

  • Skolen må bli mye mer praktisk og tilrettelagt for elever med ulike måter å lære på. Det må bli slutt på å stemple elever som dumme, når de faktisk kan en hel del!

Hva syns du?



4 kommentarer:

  1. Ja, hva gjør vi med disse problemene? Sende innvandrerne på voldtekskurs? Hvordan løser vi problemer med innvandrere som sørger for at snart mer enn 30 % av vår "hvite" kvinnelige befolkning er utsatt for voldtekt og overgrep. Hvordan sørger vi for disse jentene som blir mobbet som horer? Hva gjør DU, Inga Marthe, for dette? Det er dine handlinger som sørger for at dette skjer og hva har DU tenkt å gjøre for å rette opp i disse tingene du har stelt i stand?

    Du er korrupt som menneske, du ofrer Norges befolkning for at dine meninger skal komme til syne. Du kjører over alle andre og respekterer ikke andres meninger og synspunkter. Du stempler dine motstandere som svin og rasister.

    En annen ting Inga Marthe; vi som betaler din lønn og diettpenger har ikke 3 måneders ferie som deg og heller ikke lønn på millioner. Vi kan ikke dra til Kreta så når du anbefaler det så må jeg si at det har ikke vi råd til. Jeg har ikke gratis leilighet, lang ferie og goder i hue og ræva. Du og dine kollegaer er noen jævla åtselsgribber, pengegriske og korrupte som faen. Siste er Kjøll som måtte ha 740.000,- til medierådiver, hva faen skal jeg betale det for? Har dere ikke fått vervet siden dere er kompetente, eller det bare for at dere skal få styrehonorarer?
    Makan til drittgjeng, nå er jeg enig i deres barndomsdrømmer. Det må bli revolusjon - og du burde stilles for Krigsrett for landssvik!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er pga mennesker med slike holdinger og tanker som gjør det ENNÅ viktigere at vi har mennesker som Inga Marte i verden !!! Mvh Janne

      Slett
  2. Stå på inga Marte, bry deg ikkje om dritten som anonym sleger rundt seg. Du er ei grepa jente

    SvarSlett