tirsdag 7. juli 2009

Skal folk få være anonyme II

Takk for at dere bruker tid på spørsmålet mitt. Jeg har ikke ønska å sensurere noe særlig på bloggen min hittil. Jeg har tatt initiativet til å få fjerna ett eller to innlegg, fordi de ramser opp navn på mennesker som har blitt drept. Jeg valgte dette, fordi jeg syns at de pårørende skal få slippe å bli brukt i rasistisk propaganda. Tilsvarende har jeg selv bedt et nettsted fjerne innlegg om meg, fordi de oppfordra til kriminelle handlinger. Da mener jeg grensa uansett er nådd.

Problemet nå er at nesten alle debatter blir infisert av hets som ikke har noe med diskusjonene å gjøre. Det har særlig vært en som har utmerka seg, men det har også vært andre tidligere. Noen anbefaler meg å fjerne muligheten til å være anonym, mens andre ber meg forhåndsgodkjenne innlegg (selv eller via moderator). Det har jeg og vi dessverre ikke kapasitet til. Vi er nødt til å fjerne ting i etterkant eller evt. gjøre det vanskeligere å delta på en eller annen måte.

Carl Christian har kommet med noen gode råd i debatten (ignorér osv). Men flere har gitt meg beskjed om at de gjerne vil delta i diskusjonene, men at de ikke orker eller gidder pga. den rasistiske forurensinga og usaklige avsporinger som de fleste debattene har vært mer eller mindre prega av. Knut spør om jeg "fortsatt vil tåle et og annet fritt-talende innlegg". Ja, selvfølgelig. Jeg vil jo at folk skal være frittalende, og jeg har som sagt tolerert det aller meste hittil. Mye mer enn mange andre antakelig ville ha tålt. Men jeg vil ha et visst saklighetsnivå, ellers er det ikke noe poeng. Og jeg ser altså at enkeltpersoners frihet til å spre hets og usakligheter går ut over flertallets ønske om gode diskusjoner. En klassisk problemstilling, med andre ord.

Ferdinand har en klart relevant innvending: Det er ikke vanskelig å kommentere med et annet navn enn sitt eget. "Spørsmålet blir da om det å fjerne muligheten for å kunne kommentere anonymt egentlig vil ha den effekten du ønsker?" påpeker han. Jeg tror Ferdinand har rett.

Til slutt: Admiral Gringo anbefaler meg å sperre for uinnloggede kommentarer; "dette er rene vidundermedisinen for å fjerne svada fra bloggen".

Hva tror dere om det?

15 kommentarer:

  1. For meg vil det være helt ok om du stenger for uinnloggede innlegg, men jeg har ikke noe erfaring for om det vil gi god effekt.

    Ellers er jeg enig i at du har latt stå en god del innlegg som etter normal praksis på nettsteder burde vært fjernet - det gjelder både generell rasisme, spesiell sjikane rettet mot deg og helt usaklige innlegg.

    Du må overhode ikke være redd for å fjerne sånne innlegg i etterkant, å la dem stå oppmuntrer antagelig bare de patetiske individene bak innleggene til å skrive flere.

    Du har en fin blogg og jeg håper du får orden på kommentar-rekken igjen.

    SvarSlett
  2. Når jeg leser kommentarene som står etter dine innlegg, så har ihvertfall ikke jeg vansker med å lose meg igjennom disse ved å neglisjere de som bare er ute etter umoden kvalm og hets og de som er genuint interessert i det du tar enten de er enig eller uenige.
    Hvordan er det så å være deg vet jo ikke jeg, men jeg henvender meg ihvertfall til den politske Inga Marte. Jeg vet ikke hvor mye en politker bør/skal tåle, men så langt er vel det meste av sjikane som finnes på din blogg lik den hets og mobbing som foregår i tusenvis av tenåringshjem. Jeg tror at hvis du har mulighet til å stenge...eller få fjernet ...noe av søppelet...så vil du oppleve å ha mer styring og kontroll. Jeg håper inderlig at du ikke legger opp til å bli nok en blokk hvor bare de som er enig med deg og heier på deg kommer fram med sine yttringer.
    Jeg leser i dag at Inge Lønning uttaler at "Både regjering og politiske partier bør skaffe seg en "djevelens advokat" for å få motforestillinger i viktige saker." Spørsmålet blir da om du vil/skal tillate en anonym "djevelens advokat".

    SvarSlett
  3. Hva med å konvertere hele bloggen til en Wordpress-installasjon på eget domene? Ingamarte.no, f. eks. Da vil du få muligheten til å sperre folk ute på IP-adresse hvis det er gjengangere som forpester. Man kan også benytte seg av systemer som f. eks. IntenseDebate, der man kan stemme kommentarer opp og ned. Blogspot.com er en plattform som er vanskelig å administrere etter mine erfaringer.

    SvarSlett
  4. Må si at jeg støtter Stian T her. WordPress vil gi deg mer muligheter og ikke er det vanskelig å moderere heller.

    SvarSlett
  5. Norsk jente voldtatt av 5 kulturberikere
    Er du stolt av våre innvandrere Inga Marte?

    SvarSlett
  6. Man trenger ikke formulere seg så skrapt, 19:04.
    Like fullt er det et faktum at stort sett alle anmeldte overfallsvoldtekter og brutale gjengvoldtekter begås av personer med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Nylig var det i nyhetene at 100 % av de 41 anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre år hadde innvandrermenn som gjerningsmenn.
    Det er svært mange unge jenter som har fått livene sine ødelagt. Et sant feministparti ville stått frem for å tale de stakkars unge jentenes sak, men grunnet feighet skjer ikke dette. Eller mener man kanskje at dette er noe vi bare må godta? Er vi rasister og nynazister, vi som er skremt over utviklingen og som tror at med den politikken som føres så vil det bli bare verre og verre?
    Ikke minst er det synd på de rettskafne innvandrerne her i landet som blir uglesett takket være den naive politikken som har blitt ført her i landet i mange tiår.

    SvarSlett
  7. Snart må vel Norske jenter begynne å dekke seg til for å føle seg trygge!? Lurer på hvor mange overfallsvoldtekter vi ender opp med denne sommeren. Hvor mange unge jenter som får ødelagt sine liv for alltid :(

    SvarSlett
  8. Stian T: Det var et godt forslag!

    anonym: Du er søt, tenk å være så naiv og dum på en gang da! ;)

    SvarSlett
  9. edit; Snakka i grunn mest til anonym av 19:04

    SvarSlett
  10. Mitt råd, Inga Marthe; La bloggen din fortsette å være en frisk pust, iblanda noen rimelig sure oppstøt av spy og dårlig ånde fra anonyme..., men slett det mest idiotiske etter hvert!
    Og gjør det kanskje litt enklere å registrere seg? Jeg har prøvd, men ikke fått det til;-)
    For ved å tross alt la også idioter av alle politiske og mentale avskygninger få komme med sine meldinger, får du som politiker MANGE "input" du ellers ville gått glipp av! Og politikere som absolutt MÅ beskytte seg mot folks meninger og ytringer, har vi nok av fra før...

    Vidar Haugen, Spydeberg

    SvarSlett
  11. Bra poeng fra Vidar Haugen.

    Hvis Inga Marte Torkildsen orker det, saa kan hun la denne web-loggen forbli et friskt pust, i kontrast til mange andre goerrkjedelige web-logger.

    Svein

    SvarSlett
  12. Inga Marte, må være Norges mest stupide politiker
    Hun beviser til fulle at kvinner ikke har noe i politikken å gjøre. Kom deg tilbake til kjøkkenbenken, dumme kjerring

    SvarSlett
  13. Inga Marte Thorkildsen, hvem er du?
    Hvorfor hater du dine egne landsmenn? Du støtter en innvandringspolitikk som er i ferd med å rasere nasjonens kulturelle og rasemessige identitet. For ikke å snakke om at denne masseinnvandringen truer velferdsstaten, og nordmens liv og helse. Du vet akkurat hva jeg snakker om, ikke sant. Ikke gjør deg dummere enn du er. Jeg anser ikke deg som særlig intelligent, men du er ikke så dum at du ikke forstår hva jeg snakker om. Hver dag, ranes, mishandles, voldtas og noen ganger ,drepes nordmenn av våre såkalte "nye landsmenn". Her i Oslo, er vi redde for å gå i visse strøk av byen fordi vi vet at det er stor sjanse for å bli ranet og mishandlet, og for kvinnene er frykten enda større. Vi har i år satt nye rekord i antall voldtekter i Oslo. Så og si alle begått av "berikere" fra Asia og Afrika. Du kaller deg feminist, men alt du har klart er å gi ordet en ny mening. Feminist=pk hore på venstresiden, feit jobb, hakker på hetrofile, hvite menn, masse tåkeprat om "integrering" og "rasisme", ryggesløshet inn i det absurde, krypende og spyttslikende holdning til islam, på barikadene for alle mulige "gode" saker så lenge det ikke koster
    noe. Utgreiingen kunne vært mye lengre, men min forrakt for folk som deg er så stor, at jeg ikke orker å fortsette. Jeg er så inderlig trøtt og lei av femte kollonister som deg. En ting til slutt. Jeg gleder meg til å se deg i burka

    SvarSlett
  14. Jaja Inga Marte, det er ikke lett når du treffer den virkelige norske folkesjela. Du er jo så forvridd i ditt hode, så tyranisk og fæl at du vil tvinge på 80% av Norges befolkning ditt syn på livet. Jeg hater innvandrere, av mine 300 venner har jeg aldri hørt noen snakke pent om innvandrere. Vi vil helst ha de vekk, det er for mange som voldtar, misbruker systemet og nekter å la seg integrere. Jeg rett og slett forakter muslimske innvandrere og de har ødelagt vårt land.

    Hvorfor kan vi ikke ha en folkeavstemming om innvandring? Vi må jo ha en om det jævla EU til stadighet ser det ut til. Da vil rød-grønt ha avstemming, men om det vi alle bryr oss om - Nei!

    Til slutt, som offentlig person som forvolder så mange av dine undersåtter med ulykke, utrivsel og et dårlig liv burde bare ta imot. Stenge for anonyme, hvor feig kan egentelig du være?! Skal du liksom beskytte dette landet mot Putin når dere skal diskutere nordomerådene?! Hahaha - du ditt feige lille kryp som må ha pause fra jobben pga. broren din og som skal kneble folks meninger siden du ikke liker deres frustrasjon? Prøv å bo i en oppgang med somaliere og pakistanere SÅ KANSKJE DU HADDE FÅTT LITT AGRESJON SELV FOR FAEN!

    Slike som deg har ikke bakkekontakt, du omgås bare de kjekke innvandrerne som har jobb på Tinget og eller i andre posisjoner i Staten. Du vet ingenting om folkets problemer... Du er naiv, teit og en slem kjerring som ønsker å styre andres liv.

    SvarSlett
  15. La folk være så usaklige de bare ønsker. Det ødelegger, selv om det ikke virker som om de forstår det, kun for dem selv og deres egen sak.

    Hvis man f.eks. holder med Venstre, så nytter det ikke å gjøre det på en måte som tegner et bilde av en selv som en fullstendig idiot. Det er å gjøre seg selv og partiet sitt en bjørnetjeneste.

    SvarSlett