søndag 5. juli 2009

Skal folk få være anonyme på min blogg?

Jeg vil gjerne vite hva dere lesere og debattanter syns (helst uten å være anonyme:-): Skal jeg fjerne muligheten for å skrive anonymt på bloggen? Det har kommet ekstremt mye søppel på bloggen min de siste ukene, men også mye konstruktivt og bra. Jeg ser både positive og negative sider ved dette, men vil gjerne høre din mening.

Sjekk forøvrig ut SVs festivalmagasin! Har fått mye bra omtale og massevis av positive tilbakemeldinger fra folk på festivaler rundt om i Norge. Er retta mot ungdom, altså.

41 kommentarer:

  1. Hvordan skal voldtektsimportøren Inga Marte Thorkildsen klare å skrive noe som ikke er søppel da?
    Hele utgangspunktet for en blogg skrevet av en voldtektsimportør som deg, er søppel.
    Skal inga Marte Thorkildsen skrive blogg?
    Det kommer så mye søppel ut av den dama, at jeg lurer på om Inga Thorkildsen skal skrive blogg i det hele tatt?

    SvarSlett
  2. Jeg syntes du skal se det an litt. Jeg vil anbefale deg å introdusere noen retningslinjer for bloggen din. Se f.eks. på kuttismes 10 leveregler:
    http://www.kuttisme.no/om

    SvarSlett
  3. Dersom første kommentar du fikk her er representativ for de anonyme, så syns jeg du skal stenge bloggen for anonyme kommentarer. Politisk er jeg uenig med deg, men jeg syns ikke du skal bruke tia på å ta imot usaklig drittslenging. En lukka blogg (med takhøyde!) er trulig en bedre plass å utvikle politikk enn det å åpne for høyrevridd kloakk.

    SvarSlett
  4. Som nevnt av Stig. Første innlegget er slikt som bare dukker opp av de som er for pinglete til å stå fram.

    Jeg er for fullstendig ytringsfrihet, men det krever jo også at de som uttaler faktisk kan bevise at de er noen...

    SvarSlett
  5. Siden jeg selv skriver anonymt synes jeg jo det er litt dumt om du stenger for alle anonyme, men du må selvfølgelig gjøre hva du føler er riktig for bloggen din.

    Ellers lurer jeg på hvordan du praktisk vil gå fram for å hindre anonyme kommentarer ?

    Det du kan gjøre er selvfølgelig å gå over til en ordning hvor alle kommentarer må godkjennes før de blir publisert, men da går det jo ann å begrense seg til å sensurere de sjikanerende/usaklige innleggene fra anonyme og la anonyme med saklige innlegg passere.

    SvarSlett
  6. Tja, om du vil vite hva folk virkelig mener så bør du la folk få si sin mening anonymt. Forøvrig er jeg enig med første innlegg når han kaller deg voltektsimportør. Denne importen har vært en katastrofe for landet og det vil ende med etnisk krig i hele europa. Vi er nå så dritt lei at vi snart kaster alle hemninger på sjøen sammen med innvandrerne. Synd for de innvandrerne som er skikkelige folk, men de kan takke slike som deg for utviklingen.

    SvarSlett
  7. Hvis folk ikke har baller til å poste uten å være anonyme er ikke ytringene deres verd å kaste bort tid på.

    SvarSlett
  8. Det er mange som er tilhengere av å kunne kommentere anonymt. Jeg kan være einig i at det i enkelte tilfeller kan være behov for det. Men det bør bare være i helt spesielle tilfeller, slik jeg ser det. Jeg tenker på varslere for eksempel.

    Nå er det slik at det er mer vanlig å kommentere anonymt på diverse nettsteder enn det er å stå fram med meningene sine. Det er ikke bra. Det er en uheldig utvikling. Jeg ser ikke problemet med å ytre seg under fullt navn. Jeg synes det er feigt å ytre seg anonymt. Fordi man da slipper å stå for det man har skrevet, eller gå inn i en diskusjon med noen. Man slipper å bli konfrontert med det man har skrevet. Det er svært bekvemt å ytre seg anonymt. Det man glemmer er at det er direkte ubehagelig for den som får anonyme ytringer mot seg. Man er totalt forsvarsløs mot stygge og hatefulle anonyme ytringer. Man kan ikke gå i debatt med en anonym person! Personlig synes jeg det er svært ubehagelig å diskutere med anonyme personer på nett. Man undres på hvem som står bak..kanskje er det noen jeg kjenner!

    Jeg mener det bør bli mindre aksept for anonyme ytringer. Noen er anonyme fordi de ikke liker at man kan "google" dem. Kommentarer en etterlater seg på nette forblir der til evig tid. Man bør kanskje ha respekt for de som tenker slik. Men jeg mener bestemt at dersom man skal mene noe man ikke tør sette navnet sitt under, er det ikke sikkert man bør ytre det offentlig i det hele tatt. Jeg er overbevist om at nei til anonyme ytringer vil bety bedre kvalitet på de ytringene man får. Når folk må sette navet sitt under noe de skriver blir de tvunget til å tenke litt i gjennom det man skriver.

    Så ja, når du får den typen anonyme ytringer som du har fått på bloggen din, bør du ikke nøle med å stenge den for anonyme ytringer. Du kommer ikke til å gå glipp av noe, det er jeg overbevist om. Snarere tvert i mot.

    SvarSlett
  9. Det er som å se qusling oppfordre motstandsbevegelsen kommer frem og fortelle hvem de er. For motstandsbevegelsen var jo og feig som ikke gjorde det.
    Vi vet hva slags maktapparat som fungerer i Norge i dag.
    En landssviker fortjener ingenting.

    SvarSlett
  10. Jeg har skrevet noen kommentarer delvis anonymt på din blogg de siste dagene knyttet til konflikten i Midt-Østen. Jeg kunne sikker ha skrevet det samme med fullt navn, men noe sitter i meg fortsatt fra dagene i januar hvor det var helt greit og ufarlig i være en Palestinasympatisør, mens en Israelsympatisør var lovlig vilt. Tenk etter litt..i trygge Norge er det nå forbundet med en viss fare å utrykke sympati og forsvar for den ene parten i konflikten. Det koster null niks og ingenting å være en bærer av palestinaskjerf. Det er ikke Israelsympatisørene som går over streken...det er dessverre de som dere i SV er i lommen på helt eller delvis. Det er forbudnet med fare å gå med Davidstjerne i Norge og det å heve sin røst på vegne av sympati for kibbutznasjonen Israel er det samme som å bli angrepet fra alle bauger og kanter uten reservasjon...og det er det siste som sliter.
    Grunnen til at jeg skriver på din blogg, Inga Marte, er for å komme nærmere kjernen for uenighet og samtidig ha mulighet til å legge fram mine synspunkter. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig å være så blind i denne konflikten. You tube f.eks. er full av informasjon...noe av det er fake, men det meste er med på å gi meningsdannelse langt ut over det et utrolig likt pressekorps i Norge er i stand til å servere. Det er linker verden over som belyser og gir et mer nyansert bilde av virkligheten enn SV-virkeligheten. Når man er ung så er det lett å adoptere mer garvede politkeres mening uten selv å gå veien om danelse av mening. Jeg håper at du fortsatt vil tåle et og annet fritt-talende innlegg. Jeg er ikke ute etter å "ta" deg eller SV, men jeg er ute etter å skjønne og kanskje komme nærmere det som skaper uenighet for å se ov det er noe som tilføres som kan gi frisjon i etablert meningsdannelse..på begge sider.
    Hilsen
    Knut

    SvarSlett
  11. Quisling kommentaren er spikeren på hodet. Vi islammotstandere er fritt vilt om vi skulle debatere under fullt navn. De politiske stormtroppene til SV og deres kumpaner har truet flere enn meg for sine meninger. Vi ser jo hvordan dere oppfører dere mot folk som våger å opponere. Nazi-stempelet sitter løst og derfra er veien til vold kort. Når Kristin Halvorsen gjør felles sak med jødehaterne i Israel-palestina konflikten forstår vi meget godt hvor langt dere er villige til å gå...

    SvarSlett
  12. Ferdinand I. H. Nervik5. juli 2009 kl. 14:11

    Nå er det ikke vanskelig, om man vil, å kommentere med et annet navn enn sitt eget. Spørsmålet blir da om det å fjerne muligheten for å kunne kommentere anonymt egentlig vil ha den effekten du ønsker?

    SvarSlett
  13. Det er jo for f... ikke personene som skal diskuteres. Det er deres meninger som skal diskuteres!!!

    Hva alle dager betyr det for diskusjonens del, om vedkommende du diskuterer med er f.eks en "Harald Karlsen på 43 år fra Skranglevegen 45D i Sogn" (OBS! Fiktiv adresse)?

    Skal du søke ham opp på gule sider og facebook, for å finne ut hvor denne adressen er og finne ut hvordan vedkommende ser ut?

    Mvh


    Kleshenger

    SvarSlett
  14. De trenger det, til registrene sine.
    Gamle kjente kommunistiske metoder.

    SvarSlett
  15. Jeg synes du bør absolutt fjerne anonym muligheten.

    SvarSlett
  16. Om du skal sperre ute anonyme?
    Det bestemmer kun en person, og det er du selv.

    Jeg driter personlig i hvem alle folk på jordkloden er (og "jeg" er Lars Hendrik Hausken) så jeg *vil* aller helst ikke vite lesernes langdryge og fantasiløse kjedelige stygge navn (Stein Oskar Magel Paus-Andersen og slikt) - nei takke meg til spenstige nick med litt schwüng i.

    Hva er galt med "Stompa" heller?

    Men jeg anbefaler deg å sperre for *uinnloggede* kommentarer; dette er rene vidundermedisinen for å fjerne svada fra bloggen.

    SvarSlett
  17. Og det som er *enda* jævligere, det er når de begynner å trekke inn tittelen sin, mellom alle navnene, slik at jeg må snakke på både innpust og utpust i uendelige tider, for å i det hele tatt å bli ferdig omsider, med deres totalt uinteressante navn, før poenget i kommentaren kommer.
    Man kan faktisk gå ut og sjenke seg kaffe, mens de sier navnet sitt, og holder på.

    Saagführer og høiesterettsjustituarius Preben Christian Balle-Broch Knekk-Pedersen.
    Jeg får lyst til å kjølhale svina.

    SvarSlett
  18. Hva er galt med nicket "Baloo" om jeg må få være så freidig?
    Jeg HATER at folk skal mase om navnet sitt på bloggen.
    Jeg vil helst ikke høre det.

    SvarSlett
  19. Admiral Gringo er helt i grenseland det også.
    Egentlig burde jeg bare kalt meg "Gringo".

    SvarSlett
  20. Søppel??? ER det de som er uenige med deg når det gjelder innvandring? Det er sosialismen og politikere som deg, som er søppel.

    SvarSlett
  21. Inga Marte Thorkildsen støtter voldtekt av uskyldige norske jenter. Det finnes ikke noen annen måte å tolke din holdning til masseinvandringen. Du er jo tilhenger av fri import av muslimer og negere. Ingen begrensninger i det hele tatt. Du er derfor medskyldig i flere tusen voldtekter begått av apekatter fra 3. verden

    SvarSlett
  22. Personlig synes jeg offentlig profil er en bra ting på nett. Man bør vise hvem man er. Spesielt i politiske debatter. Men jeg synes også muligheten til å opptre anonymt er en god ting. I enkelte tilfeller (langt færre enn den faktiske bruken av anonymitet) er det nødvendig. Derfor mener jeg det er en dårlig løsning å sperre for anonymitet på en blogg som jeg regner med er ment for å fremme politisk debatt, samt utvikle dine egene, samt dine leseres meninger i fellesskap. Det finns derimot enkelte andre gode tenknikker som vil redusere problemet med useriøse innlegg vesentlig.

    1) Ignorer!

    2) Forell tydelig (som en del av profilen din/om bloggen eller annet) at du setter pris på kommentare og tilbakemeldinger, men at du fra tid til annen vil kommentere, men at du kommer til å ignorerer de innlegg som du anser som useriøse, og at du også vil slette de dersom du mener de er direkte støtende/uforsvarlige ell - andres ytringsfrihet er som kjent ikke din publiseringsplikt)
    3) Bruk moderering av innleggene. De kan gjerne være slik at man slipper moderering etter en førstegans godkjenning. Dette vil gjøre det mulig å være anonym, samtidig vil dine faste lesere og kommentatorer slippe modering - fordi du har godkjent de tidligere. Ting du anser som tull, vil du effektiv kunne luke ut før det publiseres.
    4) Ignorer useriøse ting en gang til.

    SvarSlett
  23. Ja, dette er vanskelig, Inga Marte!
    Du, kan gå glipp av gode innspill ved å utelukke anonyme...Men det gjør du nå også! Jeg har mye på hjertet om sykkelstier...men enda jeg fikk lest kommentarene - som absolutt ikke handlet om sykling - ble jeg så matt, at jeg orket ikke å si noe mer. Så mye usakligheter og personangrep ødelegger debatten! Slik det har utviklet nå, syntes jeg absolutt du bør stenge for anonyme.

    Dessuten syntes jeg folk bør kommentere det som er tema i innlegget. Er ikke det vanlig praksis?
    Torunn Døvik

    SvarSlett
  24. Hei "Søpppelprodusenten" Anonym! Kan du skrive litt seriøst om deg selv istedet? Kanskje opprette din egen blogg med bilde, så skal jeg ta en tur innom og skrive hva jeg syns. Å slenge barnslig og umoden dritt på en velkjent blogger er kjedelig lesing for meg. For at du skal få utviklet god skriveteknikk så kan du jo øve på din egen blogg. Jeg tror du klarer deg godt. Lykke til A.

    SvarSlett
  25. Du bør forandre på kommentarsystemet slik at ingen innlegg postes uten å bli godkjent av en moderator først, slik kan både de som har et berettiget behov for å være anonyme komme med innspill, samt blir du kvitt alle de usaklige innleggene.

    SvarSlett
  26. Jeg kjenner ikke så godt til de forskjellige teknologiske løsningene man kan benytte, men dersom det ikke krever for mye ressurser ville absolutt moderering av innleggene være å foretrekke. En mulighet kunne kanskje være at innlegg som er skrevet av registrerte brukere som benytter fullt navn, ikke må godkjennes, men at anonyme innlegg ikke publiseres før de er godkjent?

    Men jeg synes absolutt det bør være mulig å legge inn anonyme innlegg. Når man diskuterer en sak bør kvaliteten på et argument være avgjørende, ikke personen som legger det frem. Folk må gjerne mene at det er feigt å være anonym, men hva så? Om jeg er feig eller ikke avgjør ikke om jeg har et godt argument.

    Ofte har det kanskje ikke så mye å si, men i mange av sakene som engasjerer deg og andre mest risikerer man kjapt og bli stemplet som grisk, rasist, mannsjåvinist e.l. hvis man presenterer sin ærlige mening. For eksempel hvis man mener at vi bør ha lavere skatter for å belønne folk som jobber hardt, større lønnsforskjeller for å belønne de som tar lang utdannelse, mindre innvandring av lavt utdannede, konservative, religiøse mennesker, at det som er lov å selge bør være lov å kjøpe (les: sex), og at det som er lov å kjøpe bør være lov å kjøpe (les: sex i land hvor det faktisk selges lovlig).

    Jeg setter ting på spissen og mener ikke nødvendigvis dette, men ser absolutt fordelen av å kunne diskutere disse tingene anonymt. I dagens system stemmer vi uansett i hemmelige valg. Mener de som er imot anonyme innlegg og for at alle offentlig må stå for det de mener, at vi også skal avskaffe den ordningen?

    Mvh,
    GK

    SvarSlett
  27. En løsning der kommentarer blir moderert er et must. Uansett hvor uenige folk er med politikeren Inga Marte, hennes saker eller SV sin politikk så må det gå an å kunne oppføre seg bedre.

    Mange gjemmer seg bak "anonym" og har vært direkte grusomme. De skal ha lov til å ha sine meninger, men bør heller holde dem i sine egne kretser hvor man er vant til sjikane, æreskrenkelser og trusler.

    I en blogg eller i det offentlige rom har ikke et villdyrs oppførsel noe å gjøre.

    SvarSlett
  28. Grusomme? Det er ikke vi som importerer voldtekter, ran og drap.
    Det er ikke vi som ikke bare syns det er helt greit av vår venninne blir voldtatt, men også rettferdiggjør dette på tv. Det er ikke vi som driter i vår egen bror.
    Det finnes ikke mere grusomme mennesker enn slike som utsetter sitt eget folk for voldtekter ran og drap. Dette er folkeforæderi, og et grusomt overgrep.

    SvarSlett
  29. Grusomt ja. Du eller dere har drevet med den samme trollingen i omtrent hver eneste artikkel. Uten å komme med noe konstruktive forslag til hvor grenser skal settes.

    Jeg er nok litt strengere enn SV når det gjelder innvandringspolitikken og kvoter. Hvorfor kritiserer du heller ikke Unge Venstre som vil åpne slusene helt? Nei, fordi det passer seg vel ikke inn? Eller hur?

    Snakk om å være endimensjonal.

    Vi kan ikke brødfø eller ta imot hele verden. Ikke bør det være fri flyt heller. Og det må stilles krav til alle som kommer til Norge.

    Men å bable gjentatt om voldtekter, ran og drap uten å komme med konkrete forslag blir bare fanatisk messing.

    SvarSlett
  30. Vegard Jensvold7. juli 2009 kl. 09:31

    Det er så ufattelig lite intressant å lese anonyme rasistmeldinger. Jeg syns man skal stå for det man mener, og tør man ikke det får man la være å skrive. Siden noen ikke klarer å holde seg og bare MÅ komme med søppel-kommentarer syns jeg ikke du skal gi dem muligheten. Det blir bare avsporinger og kjedelige/lite konstruktive diskusjoner av det.

    De som har et enormt behov for å utrykke sine rasistiske og hatske meninger kan gjøre det i andre foraer enn på en stortingspolitikers blogg.

    SvarSlett
  31. Hvem har sagt at jeg ikke kritiserer Venstre? ventre er da akkurat samme møkka som sv.
    Konstruktivt ? til hvordan vi skal få til det multikriminelle helvette? VI VIL IKKE HA DET!!!!
    Fatter du???
    Vi vil ikke ha det. Dette er noe som er blitt tvunget på oss. VI VIL IKKE HA DET-
    NEi BETYR NEI. Stopp voldtekten av Norge. STOPP INGA, STOPP, Nei betyr nei. SLUTT Å VOLDTA VÅRE LIV, INGA.

    SvarSlett
  32. Jeg skjønner følgende:

    Hat og fremmedfrykt er mer interessant enn å komme frem til gode løsninger. Er jo det du/dere rett ut sier.

    SvarSlett
  33. Norsk jente voldtatt av 5 kulturberikere
    Er du stolt av våre innvandrere Inga Marte?

    SvarSlett
  34. Norge voldtas av invandrere. Vi vil ikke ha disse udyra til landet, hører du damen .!!!
    Som kvinne vil jeg gå fritt omkring i Oslo uten å behøve å være livredd. Jeg er livredd nå bare jeg går en tur i Oslo. Visse deler av byen holder jeg meg unna. Du er medansvarlig i at vi kvinner er utrygge i Oslo. Fin feminist du er

    SvarSlett
  35. Man kan ikke både være feminist og støtte den muslimske innvandringen. Det er som å si at man er for rosinproduksjon men mot druedyrking!
    Du må velge. Støtter du muslimsk innvandring er du mot kvinners rettigheter, og de homofiles rettigheter for den saks skyld. Dessverre ser det ut som om det er dette venstresiden i norsk politikk velger. Det er utrolig feigt!

    SvarSlett
  36. med slike apekatter som deg,mertha,børr SV,helt klart kommer under sperregrensen ved valget i sept.
    da blir du nok arbeidsledig,og med dine tillagte dyre vaner,på skattebetalernes regning.bli en smule desperat,og kansje ser vi deg ned i gata,med rumpen i veret,mens en importert berike gyver løst på deg,og betaler med kontantstøtten dere så rause gir bort.
    så tvi tvi .mertha.under sperre grensa,så kansje vi kan spandere en 50 lapp,eller to...?

    SvarSlett
  37. Enig med de fleste, anonyme kommentarer må tillates. Vi er ikke i Iran nå Inga Marthe. Du vil kanskje dit men vi som er norske ønsker ikke et slikt diktatur som du vil presse på oss. Takket være slike som deg vil Norges befolkning ende opp som mordere, akkurat som serberne pga av all dritten fra Albania.

    Vi har å takke deg for voldtekter, drap og uprovosert vold. Jeg husker den gang det bare var nordmenn her og vi aldri låste døra hjemme på Oppsal. Det var dengang det, nå er det 3 låser og hagle ved senga.

    Men at din bror ble drept av en pakistaner var jo synd, men jeg håper du skjønner at du selv er ansvarlig for det som skjedde. Selv håper jeg at du en dag stilles for krigsrett for landsforræderi sammen med Fru Halvorsen & co. Da skal du få føre bevis for alt det gode du har gjort for Norge, pr. dags dato har jeg ikke sett noe annet enn sabotasje.

    Jeg synes du skal la det være anonyme muligheter slik at Norges befolkning egentelig kan få si sin mening om deg og dine handlinger som har slik stor påvirkning for våres liv. Du ødelegger livet til 80 % av befolkningen og det burde du tåle å høre når du presser på oss dine maoistiske holdninger.

    SvarSlett
  38. Skal naive, dumme ,nek som Thorkildsen få lov tii å drive med politikk?

    SvarSlett
  39. Fy f.....går det an å være så ubrukelig som deg!? trist at landet vårt skal styres av folk som kan påstå at Norge ikke trenger Fredriksen. Fyren har skapt 10000 arbeidsplasser i Norge og de heleide bedriftene hans genererer 6 mrd. NOK til statskassen. Hvordan kan du si at Norge ikke trenger han. Norge trenger ikke deg og SV og jeg gleder meg til den dagen dere kommer under sperregrensen! Da skal jeg skåle !

    SvarSlett
  40. Jeg forstår godt at man ønsker å være anonym. De som kritiserte okkupasjonsmakten under annen verdenskrig, de som ønsket å kritisere maken i DDR, Sovjetunionen eller USA for den saks skyld, gjorde/gjør nok best i å holde seg anonyme. Slik er det i Norge i dag også, kritiserer man innvandring, så må man være forberedt på litt av hvert i forhold til egen og familiens helse.
    Så la folk være anonyme.

    SvarSlett