torsdag 16. desember 2010

Luke 16: Juks, gudskjelov...

Det er noe vanvittig over det faktum at vi kan trekke et lettelsens sukk over at et produkt lover noe som åpenbart må være juks. Som at du kan gå ned 16 kilo på fire uker, som jeg husker var et helt vanlig løfte å få da jeg jobba aktivt med reklamens bedrageri som aktiv SUer på slutten av 90-tallet. Hadde reklamen holdt hva den lover, ville produktene enkelte ganger vært direkte helsefarlig. "Heldigvis" er det stort sett bare humbug vi har med å gjøre. Men ikke alltid. I USA ble en slankepille særdeles populær, inntil man fant ut at den inneholdt bendelormegg. Andre slankemidler har hatt en ørliten dose amfetamin i seg. Og hva gjør man vel ikke for å bli tynn, spesielt i et samfunn som USA som er den ekstre utgaven av versjonen "gikk ned 20 kilo, ble lege" (denne saken sto en gang på trykk i en av tabloidene her hjemme). Med andre ord: Tynn = vellykka. Og tjukk = mislykka.

I Dagbladet i går var det igjen slått stort opp at reklamen lurer oss. Vi lures til å kjøpe helsekostprodukter som i beste fall ikke holder hva den lover, men som i verste fall er direkte helsefarlig. Snakk om paradoks! Problemet er at internett gjør dette til en gigaindustri som det er nesten umulig å kontrollere. De siste åra har f.eks. salget av helsekostprodukter blitt fordobla. Stor kjøpekraft kombinert med et desperat ønske om å bli slank, sunn eller frisk, gjør mange til et enkelt bytte. I 2009 uttalte Forbrukerrådet at utilstrekkelig regulering på helsekostområdet har gitt "en bransje der uredelige aktører kan operere fritt". Vil vi ha det sånn? Jeg mener svaret er et klart nei.

Vi skal ikke akseptere svindel. Vi skal ikke ha et lovverk som gjør det enkelt å svindle. Jeg tror vi må gjøre mer for å få satt en stopper for verstingene i denne bransjen. Jeg mener at vi nå bør se på om lovverket er tøft nok og om tilsynsmyndighetene har gode nok sanksjonsmuligheter. Min erfaring er at det er for lett å lure folk og for vanskelig å få satt en stopper for bedragerne. Antakelig er vi for milde i klypa overfor de som lurer oss, noe som gjør at lureri lønner seg. Jeg er i dialog med Forbrukerombudet og Forbrukerrådet om denne saken, og tar gjerne imot innspill fra leserne også.

Her er noen eksempler på reklame som du kan vurdere selv: Slankepillene Dexon, Frenzy Fat Loss, Hypnoterapi, Kost1. Jeg vil ikke anbefale deg å tro på det de lover...

1 kommentar:

  1. Låner denne til fb sia..en del å tenke på! Lurte først på "Hva i alle dager du dreiv med"! Hehe :D

    SvarSlett