lørdag 4. desember 2010

Luke 4: På med fuskepelsen

Foto: Magnar Kirknes, VG
Julebordsesongen er her, og vi skal pønte oss, som vi sier i Stokke, der jeg kommer fra. Hva kan da passe bedre enn en fuskepels, i protest mot den ekte varen? Eller?
Jeg må innrømme at jeg har telt på knappene om jeg skulle ta inn dette i luka, men jeg har valgt å gjøre det - og samtidig anbefale en titt innom sidene til Dyrevernalliansen.
Jeg måtte nemlig ringe Dyrevernalliansen og Live Kleveland Karlsrud tidligere i år og spørre om de syns det var ok med fuskepels, eller om de oppfattet det som en indirekte støte til vanlig pels. Svaret jeg fikk var et rungende "ja til fuskepels!". Sådetså.
Luke nummer fire er dermed åpen, og ut kom fuskepelsen i protest mot den ekte varen. For den er vi SVere altså imot.

7 kommentarer:

  1. Det var jeg som "nebbet" sist og kom med den fuskepels-linken, og stilte spørsmålstegn ved at du bruker det plagget. Jeg syns fortsatt det er betenkelig, og sier igjen at du ikke kan gå så knallhardt ut mot pels generelt når du selv bruker det, uekte eller ikke. Men det står respekt av at du lager en egen bloggpost om det, med bilde. Du "stikker ikke av", som andre ville gjort. Slik redder du deg.
    Jeg sier det og rett ut: Jeg syns selv pels er pent, og er litt usikker på det hele. Skal man forby pelsoppdrett av moralske hensyn er veien kort til sammenligning av forbud mot oppdrett av dyr til mat.
    Når alt dette er sagt, jeg er like forbannet og rystet av de siste avsløringene innen bransjen. La oss få dyrepoliti! Det er vel en av sakene det er tverrpolitisk enighet om, men ingen gjør noe, det blir bare ord.
    Hilsen Jørn

    SvarSlett
  2. Men, IMT, at du bruker fuskepelsen ironisk, eller "som protest" går jeg ikke helt på... Si nå heller sannheten, at det ser bra ut:-)
    Jørn

    SvarSlett
  3. Hei, det er jeg som kjenner de fortvilte folka ...

    Har ikke noen sterke meninger om fuskepels, og må si meg enig med Jørn ovenfor at du tar deg fantistisk ut i den ... :-)

    Men det slår meg at dersom pels er et helt unødvendig produkt, så må vel en kopi av et helt unødvendig produkt også være like unødvendig?

    SvarSlett
  4. Bra hansker også. Jeg er stortilhenger av slike "kvelerhansker" i topp kvalitet. Jeg selv bruker svindyre brune kalveskinnshansker, fra Borsalino-firmaet i Nord-Italia. Det er vel det samme som pels, på en måte? Jeg tror "min" kalv ikke hadde det så ille... Håper i alle fall ikke det... Vanskelig dette. Jeg er over gjennomsnittet glad i svinekjøtt, og spiser det flere ganger i uken. Men jeg kunne aldri verden drept en gris. Og om noen griser lever under kummerlige forhold, bør vi heller ta tak i det, enn å forby svinekjøtt. Håper jeg halvveis fikk frem et poeng.
    Jørn H.

    SvarSlett
  5. Takk for ærlige og hyggelige tilbakemeldinger!
    Jørn: Takk skal du ha - også for at du sendte linken til dette bildet. Jeg sier gjerne rett ut at jeg syns det ser bra ut med fuskepels. Fornøyd? :-)

    Til poenget fra anonym om at fuskepels vel er like unødvendig som vanlig pels: Joda, som alt annet vi pynter oss med uten at det egentlig er nødvendig. Det som gjør ekte pels så ille, er likevel at ville dyr holdes under uakseptable forhold bare fordi noen ønsker å se bra ut (ofte syns jeg det ser harry ut, for å være helt ærlig. Men hver sin smak).

    Det er nok å ta tak i innen vanlig husdyrhold, og som sagt: Jeg kommer tilbake til akkurat det seinere i adventstida. Har fått flere innspill som jeg ønsker å gå videre med. Vil samtidig understreke at der som skiller husdyrhold fra pelsdyroppdrett, er at husdyrhold både gir oss kjøtt, melk og skinn, og derfor dekker et nødvendig behov hos menneskene. I tillegg har disse dyra vært i fangenskap så lenge at de er blitt tamme. At vi både kan jobbe for mindre forbruk av kjøtt og bedre forhold for dyra, er en annen sak. Og den kommer jeg altså tilbake til.

    Fortsatt god helg!

    Mvh
    Inga Marte

    SvarSlett
  6. Beklager å si det, men jeg synes du ser ut som en rik Høyrefrue i den juksepelsen. Litt sånn Alexis Colby stil. Jeg synes personlig forøvrig ikke jenter ser bra ut i pels. I mine øyne ser dere finere ut uten (jukse)pelsen til et dyr hengende rundt dere (for å si det litt makabert).

    SvarSlett
  7. Poenget er at dyr som rev og mink har slike instinkter at det er en umulighet at de kan trives i et bittelite stålbur. Rovdyr, selv om de er domestiserte,(som næringen kaller det når dyra farer hvileløst att og fram), har helt andre krav til liv.
    Dessuten er hele næringen det soleklart brudd på dyrevernlovens paragraf 23, som sier:
    Dyrs levemiljø

    "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

    Dersom noen mener at pelsdyrbransjen skulle innfri denne teksten, så er man særdeles fantasifull.

    Næringen er faktisk klink ulovlig.

    Og hva er det med han veterinæren som står frem og støtter pelsdyroppdrett ? Han er riktignok betalt av næringen, men har han lest Veterinærhøyskolens mål og verdier ?Det er faktisk en grunnleggende del av det å bli veterinær:
    Fra skolens verdier: "Vi skal respektere dyrenes egenverd, særpreg og naturlige behov."
    http://www.veths.no/no/OmNVH/Organisasjon/Styret/Verdier/

    SvarSlett