onsdag 8. desember 2010

Luke 8: Fram for elbilen!


Det gleder mitt miljøhjerte å se det vi i SV har sagt i flere år nå: Den familievennlig elbilen er blitt en realitet. Elbilen Nissan Leaf er kåret til "Årets bil i Europa", og har slått et fossilt glis som Alfa Romeo Giulietta. Stas!

SV tok for et par år siden til orde for å innføre et forbud mot å selge nye biler som binder sjåføren til å kjøre på fossilt drivstoff, fra 2015. Eller for å snu det på hodet: Vi gikk inn for å kreve at alle nye biler som skal selges i Norge i 2015, må kunne gå på noe annet enn bare fossilt drivstoff. Dette kravet ble til dels latterliggjort. De lo også da vi sa at elbilen kom til å bli et reelt alternativ for vanlige familier om ganske kort tid. Nå tror jeg latteren har stilnet. Men: Fortsatt gjenstår endel før en vanlig familie har råd til å skaffe seg en hundre prosent elektrisk drevet bil, eller en oppladbar hybridbil (plugg-inn). De vil nemlig være ganske så dyre i noen år til, før masseproduksjonen setter inn for alvor og presser prisen ned per enhet.

Derfor vil vi i SV sikre at det fortsatt blir avgiftsfritak og fordeler for dem som velger de mest miljøvennlige alternativene i flere år til.

Hva er det med elbilen som er så bra? For det første at den er energieffektiv. Den bruker opp mot 90 prosent av energien til å drive bilen. I sterk kontrast til dette, finner vi bensin - og dieselbiler. De bruker ned mot noen og tretti-prosent til å drive bilen, resten forsvinner i varmetap. Sånt kaller vi sløsing.

I tillegg er elbilen fri for lokale utslipp. I disse dager, hvor unger, astmatikere og eldre faktisk holder seg innendørs på grunn av all forurensinga, kan det være verdt å slå et ekstra slag for en forurensningsfri bil som elbilen. I tillegg bør byer med mye forurensing, hvor unger går på skole og i barnehager midt i tjukkeste smog´en, snarest sette i verk tiltak for å få mindre bilkjøring i sentrum. Må si at jeg hoppa i sofaen da jeg så Dagsrevyen i går, og en barnelege rykka ut og anbefalte barnefamilier å flytte fra Bergen pga den elendige lufta! "Eksperimentering med barns helse", sa han. Hvor i huleste er Bergens ansvarlige politikere? De gjemmer seg visst, i følge Dagsrevyen. Jeg håper virkelig folk i Bergen reiser seg i protest.

Et siste poeng ad elbilen: Elbilen er velsignet støyfri. Jeg husker en gang jeg ble med morfaren min på tur til Vettakollen i Nordmarka. Da vi nærmet oss, trodde jeg vi sto i nærheten av en foss, så mye buldra det. I virkeligheten var det støyen fra Oslo-gryta vi hørte. Oslo-gryta som så mange mennesker bor og oppholder seg i hver dag. Det er et tankekors. Å ha et lite barn midt oppi alt dette, gjør meg ekstra gira ("pling!") på å få fart på elbilsalget i Norge.

1 kommentar:

  1. Utfordrer deg til å kjøre Oslo - Bergen i en elbil på dager som dette, Inga Marte.

    Og - det er snart jul og nyttår. Skal du til fjellet ? Utfordrer deg til å bruke elbil dit og prøve å kjøre litt rundt på veier som de som bor i utkant Norge må buke.

    SvarSlett