torsdag 9. desember 2010

Luke 9: "Telefonsalg, ja takk!"

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Da jeg åpnet luke 3 om reklameintensiv på føden, fikk jeg noen veldig alvorlige henvendelser fra leserne mine. Disse fortjener en egen luke og følgende konklusjon i dag, 9. desember:

La de som vil bli oppringt av telefonselgere få registrere seg, og la alle oss andre få slippe å bli oppringt.

Litt bakgrunn:

Hanna Camilla skrev i kommentarfeltet til luke 3, 3. desember:
"Jeg ble bombadert av informasjon og reklame på sykehuset da jeg fødte sønnen min for fem år siden. Jeg opplevde dette som forvirrende og stressende. I tillegg ble jeg oppringt av "Landsforeningen uventet barnedød" fire ganger i løpet av de to første ukene som nybakt mamma. Jeg ble fullstendig tatt på senga og da jeg takket nei fikk jeg høre at "det kunne vært mitt barn". Dette var veldig ubehagelig for meg fordi min sønn er for tidlig født. Jeg spurte hvem som hadde gitt ut mitt telefonnr og da fikk jeg høre at det var helt tilfeldig trukket ut av telefonkatalogen. Jeg synes dette er veldig betenkelig. Jeg har snakket med flere mødre som har opplevd det samme. Hvordan kan dette være "tilfeldig"? Jeg har ikke fått noen flere telefoner fra dem i ettertid".

Anonym skrev:
"Vel hjemme med mitt første barn i 2002 ble jeg også oppringt av det som den gangen het Landsforeningen for Krybbedød, eller noe sånt. Etter en dramatisk fødsel som nesten gikk galt og et barn som hadde vært sykt og ligget på nyfødtintesiven i 10 dager var det skikkelig kjipt å få telefon fra noen som lurte på om jeg hadde tenkt på hvordan det ville være å miste barnet mitt".

Kirsti skrev:
"Tydelig at Landsforeningen for Krybbedød IKKE trekker tilfeldig ut fra telefonkatalogen, siden dette har hendt flere enn meg rett etter fødsel. Utrolig kyniske, de bør rett og slett få en skrape - og det er synd for de gjør jo et utrolig viktig arbeid! Forøvrig er jeg sterkt imot reklame på sykehuset. I denne sårbare og utrolige perioden av mors, fars og barns liv bør man skjermes. Verden kommer fort nok tilbake med sine krav. Ikke bare er dette påtrengende, men det er også forkastelig at kjøpepress er det første vi skal by våre barn i en verden som flommer over av unødvendige produkter og kald salgspropaganda. Husk at de små skal også overta en jord utarmet på ressurser som følge av overforbruk!".

Anonym II skrev:
"Jeg fikk også en sånn telefon fra den omtalte landsforeningen, midt i ammetåke og barseltårer. Så vidt jeg vet finner de navnene i fødselsannonsene i aftenposten og slår opp i telefonkatalogen.
Enig i at reklamepresset mot foreldre er stort. skulle ønske at feks "svangerskapsboken" som deles ut blant annet på sykehus var informasjon fra helsemyndighetene og ikke fra kommersielle aktører. Fin mulighet for myndighetene også å nå ut til målgruppen!"

Hvis dette stemmer, og jeg syns det virker troverdig, er dette helt uakseptabelt. Telefonsalg er generelt ganske irriterende når man ønsker å være i fred for den slags, men ekstra grovt blir det når det retter seg direkte mot mennesker i en sårbar situasjon. Uansett syns jeg disse eksemplene gir nye argumenter for hvorfor SVs gamle forslag om "speilvending" av nei takk-prinsippet er veldig bra (se under).

SVs minister Audun Lysbakken, har tidligere sikra at det skal være enkelt for innbyggerne å reservere seg mot uønsket reklame, telefonsalg osv. Men egentlig ønsker vi å gå lenger.

SVs arbeidsprogram for perioden 2009-2013 sier: Mengden reklame i posten kan reduseres drastisk gjennom å innføre et prinsipp om at bare de som sier aktivt ja skal motta uadressert reklame i posten. Telefonsalg skal på samme måte bare kunne gjennomføres overfor kunder som har sagt aktivt ja til dette.

Ifølge Forbrukerombudet har 1,7 millioner nordmenn så langt reservert seg mot telefonsalg, men mange blir likevel oppringt av telefonselgere. Men: Hvorfor er det slik at vi som innbyggere og forbrukere skal måtte gjøre noe selv for å hindre å bli forstyrret midt i legging, middag eller TV-kos? Hvorfor kan vi ikke heller melde oss som potensielle kunder ved å registrere oss, dersom vi syns telefonsalg er ålreit? Altså si "ja takk", i stedet for "nei, for svarte!"?.

Svaret er enkelt: Kommersielle hensyn går foran hensynet til å slippe påtrengende selgere på telefonen.

Men slik trenger det ikke å være for all framtid.

P.S. Jeg skal sjekke hva myndighetene mener om den typen aggressiv markedsføring som Hanna Camilla, Kirsti og dere andre har vært utsatt for. Kanskje kan noe gjøres allerede nå.

13 kommentarer:

  1. Jeg opplevde nøyaktig det samme selv da jeg for ti år siden kom hjem fra sykehuset med nyfødt sønn. Landsforeningen påsto det var tilfeldig at de ringte meg og snakket om døde babyer. Merkelig sammentreff, da, at jeg i løpet av alle de årene jeg har hatt telefon, bare har blitt oppringt av dem én gang - da jeg hadde en baby som bare var noen dager gammel. Det var voldsomt ubehagelig.

    SvarSlett
  2. Med fare for å spamme, må jeg legge til at jeg senere har adoptert barn, uten å få noen tilsvarende telefon.

    SvarSlett
  3. Dette skjedde meg også for to år siden da den yngste datteren vår ble født. Heldigvis hadde jeg hørt om at dette var vanlig på forhånd, så jeg ble mest irritert over utrolig frekk markedsføring. Vedkommende som ringte spurte til å med om jeg hadde barn i den utsatte aldersgruppen selv.

    SvarSlett
  4. Nå er vel ikke akkurat Landsforeningen for Krybbedød noen kommersiell aktør (jeg fant denne linken: www.lub.no).

    Men, borgerskapet skal vel leve en mest mulig skjermet tilværelse fra andres lidelse.

    SvarSlett
  5. Dette vil jo helt utvilsomt bety døden for denne bransjen... Tror det er ytterst få som vil velge å si aktivt ja til dette, og det er ikke så utrolig vanskelig å resservere seg at det gjør noe!

    SvarSlett
  6. I første omgang har vi vært opptatt av uønsket reklame i postkassene. Vårt nettsted www.postkassereklame.no tilbyr en møteplass for mennesker som ikke ønsker denne typen reklame men likevel ønsker aktuelle tilbud fra nærmiljøet og bedrifter som ser miljøgevinsten og de kommersielle fordelene som vårt nettsted gir. Kanskje vi kan komme på en god løsning vedr. telefonselgerne også?

    SvarSlett
  7. Det er ikke det at det er så vanskelig å reservere seg, men når reservasjonen ikke blir respektert, så er man jo like langt...

    SvarSlett
  8. Jeg opplevde akkurat det samme, tre dager etter at vi kom fra sykehuset. Jeg ble enormt provosert og sint - stakkarn som ringte fikk så øra flagra, hormonene gjorde nok sitt til at lunta var ekstra kort. Håper noen får gjort noe med dette - sånt kan umulig være lov!!

    SvarSlett
  9. Telefonselgere har så grunnleggende mangel på folkeskikk at de fortjener ikke kunder i det hele tatt. Uansett er det en inngripen i folks privatliv.


    Her kan alle reservere seg mot telefonsalg og adressert reklame

    https://w2.brreg.no/reservasjon/

    SvarSlett
  10. Sp lenge telefonselgerne ikke bryter loven så skjønner jeg egentlig ikke problemstillingen.

    Hos meg ligger det i ryggmargen å forsvare den svake part og i denne saken er det faktisk telefonselgeren.

    En telefonselger har en dårlig betalt jobb som også betraktes som et av samfunets yrker med lavest status. I løpet av arbeidsdagen så må telefonselgerne ta i mot mye kjeft for jobben de gjør - det må være en rimelig stressende arbeidsdag.

    Grunnen til åat de gjør denne jobben er at de, som alle andre, også dere, må ha inntekt for å kunne overleve i samfunnet.

    Dere som sitter her og forteller hvor jævlig telefonselgerne sparker NEDOVER. Å sparke nedover er ikke pent. Det skulle faktisk ikke forundre meg om dere skjeller ut tiggere og narkomane på gata også...

    SvarSlett
  11. Jeg er som sagt en av dem som fikk telefon rett etter fødsel. Jeg er ikke ute etter å "ta" telefonselgere - en underbetalt gruppe mennesker som gjør en usannsynlig trasig jobb fortjener sympati - men mener at det må være ok å kritisere systemet som tillater at disse "må" ta telefoner til andre som sitter i en svært spesiell og sårbar situasjon, og som derfor utsetter seg selv (telefonselgerne altså) for hån, kjeft og negativitet. Husk at det ikke er Landsforeningen for Krybbedød som ringer, det er et telefonsalgselskap! Spørsmålet er: Er vi tjent med dette? Kan vi gjøre noen fornuftige grep som fører til at vi fjerner tap-tap-situasjonene? Direkte markedsføring er effektivt, så effektivt at de som sitter bak og tjener pengene ikke vil gi opp dette virkemiddelet med mindre de blir tvunget til det. Fint å få en liten debatt-runde på dette, for det handler om hvordan vi former hverdagen til mennesker rundt oss, både nybakte foreldre og telefonselgere med store, pengesterke selskaper hengende over seg.
    Hilsen Kirsti

    SvarSlett
  12. Menneskene fortjener sympati, men bransjen fortjener å bli stengt ned! Min mormor fikk så mye drit hjem til seg fordi hun ikke forsto hva de ville at det var helt sykt. Til slutt fikk telefonselgerne vite at hun ikke lengre kunne lese skikkelig og begynte å sende finske bøker til henne. Ho betalte flere tusen i måneden for bøker og lignende som hun ikke en gang kunne bruke.

    Telefonselgerbransjen utnytter de svake, både som arbeidstakere og som kunder.

    Det som burde blitt gjort var at det ble ulovlig å selge ting over telefon, men at de kunne ringe og opplyse om kampanjer og tilbud. Deretter kunne de sende deg videre til nettsider eller sende brev i posten som du kunne melde deg opp på. Dette ville ha ført til at kunden fikk tilbake initiativet og kunne unngå det enorme presset man blir utsatt for når man må avvise noen på telefonen.

    Kjempebra julekalender!

    SvarSlett
  13. Forby likegodt alle former for telefonsalg. Ønsker meg også totalforbud mot reklame rettet mot barn.

    SvarSlett