fredag 3. desember 2010

Luke 3: Reklameintensiv på føden




Fra HS Media AS


Et tema som har opptatt meg siden jeg for noen år siden fikk en opprørt henvendelse fra en Vestfold-mormor, er følgende: Reklamepresset som starter allerede på fødeavdelinga, og som har til hensikt å skape behov man ikke engang visste at man hadde. Nybakte, sårbare og usikre foreldre som vil gjøre hva som helst for sitt lille barn, er gull verdt å få på kroken. At sykehusene er så vidåpne for kommersielle aktører, er mildt sagt betenkelig.

Jeg har født et barn selv, og jeg har hospitert to ganger på fødeavdelinger. Tre fødsler har jeg vært med på, i tillegg til min egen. Jeg har både sett og følt på usikkerheten: "Bør jeg kjøpe dette for å være en god mor?". Jeg husker også godt en enslig kvinne som deltok på en gruppe for nybakte foreldre. Hun var engstelig og lurte på hvor mye hun egentlig trengte for å gi ungen nok stimuli. Svaret fra fysioterapeuten var et tydelig "ingen av tingene", og jeg husker at hun så letta ut.




Allerede på fødeavdelingen utsettes nybakte foreldre for stort reklamepress. Så snart barnet er kommet til verden, kommer reklamen ramlende etter. Bladet BAM Nyfødt kommer til svært mange (alle?) nybakte foreldre. Her reklameres det for alle mulige ting man ”bare må ha” for å gi barnet en god start på livet, alt fra badeolje til forsikringer. Reklamen for barneforsikringer utnytter på en særlig påtrengende og grov måte den store usikkerheten mange nybakte foreldre opplever. Jeg husker jeg bladde opp på side to eller tre. Over en hel A4-side lyste det et lite barn mot meg med en T-skjorte eller noe, hvor det sto: "Jeg er ikke forsikret". Snakk om spekulativ reklame!


Det er viktig å ikke glemme at vi i Norge har et helsevesen som stort sett fungerer godt for barn, og hvor barn faktisk prioriteres. Barn opp til 16 år kan gå gratis til legen, det har vår regjering fått på plass nylig. Mange sykehus er blitt kjempegode på å ivareta barns behov. Og selv om det offentlige helsevesenet har klare mangler og ikke alltid ivaretar folk på god nok måte, er man langt fra garantert å bli ivaretatt med en privat og dyr forsikring. Det har både Forbrukerrådet og andre påpekt.



Det viktigste er at jeg og andre politikere fortsetter å jobbe for å ha gode helsetilbud, som sikrer alle. Alle betyr også de som med medfødte sykdommer som gjør at de ikke vil bli ”godkjent” av forsikringsselskapet. Disse havner på et B-lag hvis vi gjør oss avhengige av private forsikringer som skal bidra til noens profitt.

Lullet inn i ammetåka er man kanskje ekstra lett påvirkelig. Mulighetene for å bruke penger er ubegrensa. Hvis du i tillegg har dårlig råd, må det være ganske ille å oppleve et slikt press. Derfor vil jeg oppfordre sykehusene til å la de nybakte foreldrene få være i fred for reklamepresset. Det skulle egentlig bare mangle.


Vil også anbefale denne kommentaren fra en pappa og journalist i Dagsavisen.

13 kommentarer:

  1. Hei

    Jeg er enig med deg. Men det er én aktør jeg savner på føden eller på helsestasjonen. NAV. Tenk om hver fødende kunne fått en konvolutt med nødvendige søknadsskjema for permisjoner o.l. Det hadde spart oss for mye stress og løping til og fra NAV-kontoret.

    Selv hadde jeg glemt et skjema og måtte vente 2 mnd ekstra for utbetaling fra NAV.

    SvarSlett
  2. YO ! Reklame har blitt noe ,,vi alle,, plages av..Om det er på Føde-avd. via TV,en..i postkasser..går det med et par regnskoger..der profitt er enste målet..Mennesker og natur..er bare i veien..F,eks,viasat..,,turer,, med boikott av meg..når jeg påpeker deres hyppige overtredelser av Reklam..MYE mer enn det som kan tåles..På en sykehus avd..bør slikt stoppes i døra..bli kvitt slikt søppel..Info, er vitkig..men ikke overdriv !!

    SvarSlett
  3. Dette er jeg så enig i! Jeg ble bombadert av informasjon og reklame på sykehuset da jeg fødte sønnen min for fem år siden. Jeg opplevde dette som forvirrende og stressende. I tillegg ble jeg oppringt av "Landsforeningen uventet barnedød" fire ganger i løpet av de to første ukene som nybakt mamma. Jeg ble fullstendig tatt på senga og da jeg takket nei fikk jeg høre at "det kunne vært mitt barn". Dette var veldig ubehagelig for meg fordi min sønn er for tidlig født. Jeg spurte hvem som hadde gitt ut mitt telefonnr og da fikk jeg høre at det var helt tilfeldig trukket ut av telefonkatalogen. Jeg synes dette er veldig betenkelig. Jeg har snakket med flere mødre som har opplevd det samme. Hvordan kan dette være "tilfeldig"? Jeg har ikke fått noen flere telefoner fra dem i ettertid.

    SvarSlett
  4. Hei !
    Det er gøy å lese om barn og få informasjon om ulike tema. Det burde være en obligatorisk sjekk at alle barn har det de trenger av de grunnleggende ting ! Hos de minste merkes jo dette ofte først da de begynner i barnehagen.
    Jeg synes forbrukertester er fint, for da vet jeg hva som er av kvalitet.

    SvarSlett
  5. Ja - hvor går grensen mellom nyttig info og det som kan virke som et salgspress? Hvor god og effektiv er den "offentlige" veiledningen? For fem år siden fikk jeg mitt siste barnebarn. Foreldrene var veldig interessert i å lese mest mulig om både svangerskap, fødsel og barnestell. Og i tiden etter fødsel var foreldrene svært sugen på kunnskap fra oss som hadde litt erfaring. Og så vidt jeg husker var det et oppslag i media om fordelen med grupper sammensatt av spedbarnsforeldre og litt mer erfarne. Min erfaring er at førstegangsforeldre oppdager først etter fødselen hvor lite de vet om omsorg for et levende vesen. Så hvordan den info skal tilflyte særlig førstegangsfødedende, får de som akkurat har vært i gjennom det, avgjøre. Jeg kan bare si at tryggheten som foreldre føler, "smitter" over på barnet. Lykke til!

    SvarSlett
  6. Vel hjemme med mitt første barn i 2002 ble jeg også oppringt av det som den gangen het Landsforeningen for Krybbedød, eller noe sånt. Etter en dramatisk fødsel som nesten gikk galt og et barn som hadde vært sykt og ligget på nyfødtintesiven i 10 dager var det skikkelig kjipt å få telefon fra noen som lurte på om jeg hadde tenkt på hvordan det ville være å miste barnet mitt.

    SvarSlett
  7. Jeg jobber som jordmor i dette systemet og er på den måten med å bidra til at all denne reklamen spres, enten det er som jordmor på helsestasjonen eller det er på fødeavdelingen...og faktum er jo at jeg bruker tid på å fortelle foreldrene at de trenger omtrent ingenting....kjenn hva behovet ditt er og bruk ikke penger på dyre ting du aldri får bruk for. Jeg skal ta det opp med lederne mine.
    Hilsen fra jordmor Anne

    SvarSlett
  8. Kjære alle sammen, her var det mye nyttig informasjon!

    Veldig flott med deg, Anne, vil gjerne høre hvordan dette gikk. Kanskje kunne du stilt opp i et intervju også, evt anonymt? Denne saken bør vi borre videre i. Uansett varmer det godt i kulda å vite at du fins der ute og vil ta grep :-) Hva tenker du om innspillet om NAV, forresten?

    Ellers sjokkerende å høre om alle oppringningene noen av dere har fått, sånt går ikke an. Jeg kommer tilbake til spørsmålet om telefonsalg seinere i advent, selv om dette kanskje ikke faller helt inn under det.

    Ja, informasjon er superviktig! Og jeg leser også tester av ulike ting vi (tror vi:-) trenger. Men sykehuset bør være reklamefritt. Og folk bør lettere få velge om de vil ha reklame eller ei, dette kommer jeg også tilbake til.

    Ha en finfin helg!

    Mvh
    Inga Marte

    SvarSlett
  9. Jeg synes det er sterkt at de private sykehotellene i Oslo-området har pornoreklame på defaultinnstillingene på flatskjermene på pasientrommene. Så står det der og lyser da - i bakgrunnen - og skaper en riktig så hyggelig atmosfære når man er på barselvisitt og skal se sitt første barnebarn. Hva gjør ikke Helse Sør-Øst for å øke profitten for sine private samarbeidspartnere?

    SvarSlett
  10. Tydelig at Landsforeningen for Krybbedød IKKE trekker tilfeldig ut fra telefonkatalogen, siden dette har hendt flere enn meg rett etter fødsel. Utrolig kyniske, de bør rett og slett få en skrape - og det er synd for de gjør jo et utrolig viktig arbeid! Forøvrig er jeg sterkt imot reklame på sykehuset. I denne sårbare og utrolige perioden av mors, fars og barns liv bør man skjermes. Verden kommer fort nok tilbake med sine krav. Ikke bare er dette påtrengende, men det er også forkastelig at kjøpepress er det første vi skal by våre barn i en verden som flommer over av unødvendige produkter og kald salgspropaganda. Husk at de små skal også overta en jord utarmet på ressurser som følge av overforbruk!
    Hilsen Kirsti

    SvarSlett
  11. Jeg fikk også en sånn telefon fra den omtalte landsforeningen, midt i ammetåke og barseltårer. Så vidt jeg vet finner de navnene i fødselsannonsene i aftenposten og slår opp i telefonkatalogen.
    Enig i at reklamepresset mot foreldre er stort. skulle ønske at feks "svangerskapsboken" som deles ut blant annet på sykehus var informasjon fra helsemyndighetene og ikke fra kommersielle aktører. Fin mulighet for myndighetene også å nå ut til målgruppen!

    SvarSlett
  12. Takk for tipsene, kjære dere.
    Jeg syns dette er ordentlig ille, verre enn jeg hadde tross. Skal se hva jeg kan gjøre for å få en slutt på dette.

    Ivar: Hvilke sykehus er det vanlig med pornoreklame, og hva mener du med dette? Høres unektelig ganske sprøtt ut...

    Mvh
    Inga Marte

    SvarSlett
  13. Jeg for min del skjønner ikke problemet da jeg for min del ikke føler at jeg blir påvirket av reklame :)

    SvarSlett