mandag 10. august 2009

Bilder fra Svalbard

Ny-Ålesund: Inga Marte og Anette Trettebergstuen (Ap) hjelper til med å sende en værmåler opp i lufta.

Første dag på forskningsskipet Lance: Jeg og konsersjefen i Statkraft, Bård Mikkelsen, prøver overlevelsesdraktene.

"Isbading" ved 80 grader Nord!


Isbjørnvakt er obligatorisk. Også når man må veldig tisse...


Verdens nordligste postkontor.


På vei til land. Vi seilte 1000 sjømil til sammen, og var i land flere steder; bl.a Barentsburg, Ny-Ålesund, Hornsund, Edgeøya (måtte avlyses pga. dårlig vær), Sorgfjorden m.fl.


- Jeg ser isbjørn!

Isfjell ved Austfonna/Blåsvellbreen. Breen er noe av det mektigste jeg har sett. Vi møtte den i strålende sol og gnistrende klarvær en av kveldene.


Fortsatt ved Blåsvellbreen. Her skyer det litt til.


Vi bryter oss gjennom isen.

Det var til tider magisk stemning ombord.

Jeg har, som jeg har skrevet om under, vært på studietur på Svalbard i en uke. Tema: Muligheter og begrensninger for utvikling av Nordområdene, inkludert Arktis. Vi har vært en gruppe på 25-30 personer, fra forskningsmiljøer, politikk, departementer, næringsliv og beredskap. Og vi har seilt 1000 sjømil.

Fra båten "Lance" har isbjørn og hvalross kunnet høre høylytte diskusjoner om kull, oljeboring, forskning, arbeidsplasser og naturens sårbarhet. Vi har lært om - og sett - både isbjørn, hvalross, seler, breer, fjell og flora. Det har vært fantastisk!
Her er noen bilder fra turen. (Jeg har bestemt meg for å kjøpe et bedre kamera, klarte f.eks. ikke å fange inn de to isbjørnene vi så, eller hvalrossen, men dette er i alle fall resultatet).
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar