søndag 30. august 2009

Ernas kropp

Bildet er lånt fra Høyres egne nettsider.


(Lenger ned følger kommentarer til nettdebatten på bloggen).



I går kveld leste jeg Magasinet, Dagbladet, og ble sint. Det var flere viktige reportasjer der, bl.a om seksuelle overgrep mot gutter, som jeg vil anbefale på det sterkeste. Men den jeg vil kommentere her, er intervjuet med PR-ekspert Kjell Terje Ringdal. Han sier at "Erna Solberg er så overvektig at mange ikke hører hva hun sier. Man tenker i steden: Kan hun ha kontroll når hun spiser seg så tjukk? Vekta skader troverdigheten , og det kan hun tape stemmer på".


I min naivitet trodde jeg vi hadde kommet litt lenger i Norge. Tydeligvis ikke. Forhåpentligvis er dette likevel ikke representativt for folk flest, og hvordan det tenkes i de tusen hjem. Samtidig vet vi at det er mye mobbing av overvektige, både barn og voksne, og at vi har et veldig kroppsfiksert samfunn. Blant annet gir dette samfunnet seg utslag som at omtrent halvparten av landets 15 år gamle jenter slanker seg, eller har gjort det. Mange starter allerede i 11-års alderen, og dét ofte helt uten at de har et vektproblem. Problemet sitter heller i hodet.


Jeg er uenig i veldig mye av det Erna og Høyre står for - og har til og med fått det med meg(!) At en politiker skal tåle mye, det er klart. Men det får være grenser. Det handler om folkeskikk, respekt og at vi alle har et ansvar for hva slags holdninger vi sprer rundt oss. Hvis folk ikke kan klare å forholde seg til en "overvektig topppolitiker" og partileder (forøvrig med mellom 10 og 18 prosent på målingene), hva da med med overvektige lærere, for å ta en tilfeldig valgt yrkesgruppe som er avhengig av respekt? Hva slags signaler sender Ringdal ut til overvektige barn, som allerede sliter nok? Hva tenker en som har lyst til å delta i demokratiet og bli politiker, men som sliter med vektproblemer? Vil vedkommende tørre å hive seg på - og særlig hvis det er en kvinne?


Kvinners kropper utsettes fortsatt for et mer granskende og nærgående blikk enn menns kropper. Kvinnekroppen kan brukes i hersketeknikker, for å ufarliggjøre og latterliggjøre. En manns runde mage kalles gjerne pondus. En kvinnes mage kalles manglende kontroll. Vet ikke Kjell Terje Ringdal at endel av sylfidene som beveger seg rundt i samfunnet overhodet ikke har kontroll, men at hver eneste dag preges av tvangstanker knytta til mat og kropp?


Vi bør ta et oppgjør med det kroppstyranniet som gjør at folk ikke tør å synes, at barn hater seg selv, at mødre snakker nedsettende om kroppen sin og at ungdom til slutt må be om psykologhjelp for ikke å klappe sammen - mens kosmetiske kirurger og TV Norges eiere gnir seg i hendene og ler hele veien til banken. Da må velmenende PR-rådgivere tenke seg om en gang til før de absolutt "må si det ubehagelige". Det er ikke alt som MÅ sies. Noen tanker bør absolutt forbli nettopp det; tanker.




Til debattantene på sida mi:


Takk til dere som tar til motmæle mot den stakkars anonyme feigingen som ikke har det så godt med seg selv. Jeg håper vedkommende får det bedre snart. Til karakter - og skoledebatten: Det viktigste er å gi elevene noe å strekke seg etter hele tida, gjennom fyldige og forståelige tilbakemeldinger og samtaler med lærerne. Derfor trengs det flere lærere, og færre elever per lærer. I tillegg er det viktig at alle barn får oppleve mestring, og får selvtillit og lyst til å lære mer. Karakterer kan ta fokus vekk fra læring, samtidig som det kan bli ødeleggende for nysgjerrighet og godt læringsmiljø. De svakeste kan oppleve karakterer som et stort nederlag, men husk også at endel av de flinkeste kan få et kjempepress på seg fra altfor ung alder. Har som sagt vært på flere helsestasjoner i det siste, og de superflinke (jentene) får ofte problemer som følge av altfor store krav til seg selv. Her spiller også karakterer en stor rolle. Jeg har forøvrig aldri vært skolepolitisk talskvinne i SV.

33 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, og reagerte faktisk på saken da jeg leste den tidligere i dag. Jeg kan se noen av poengene ettersom jeg har skrevet en oppgave om kroppsliggjøring og matvaner, men den artikkelen ble mobbing! Tenk å gå ut med noe slikt offentlig..??

    Personlig støtter jeg ikke høyres politikk, men jeg støtter Erna som kvinne. Hun fortjener bedre enn dette! Hun er en sterk kvinne i et hav av menn. For det fortjener hun respekten vår.

    SvarSlett
  2. Jeg blir veldig glad når jeg kan være enig med noen som jeg ellers er veeeldig uenig med :)

    Lykke til med en spennende tid fremover! (både personlig og politisk, men nå siktet jeg mest til "privaten") :)

    SvarSlett
  3. Kjempe fint at du reagerer på den måten du gjør. Desvrre dette samfunnet blitt den vi ser. Mange på grunn av utsene utsettes for mobbing til daglig, folk som ser annerledes forskjell behandles overalt, misstelklighet bare for de man er annerledes er ganske utbrett. det er trinefaktorer som spiller inn.det synd at Erna Solberg blitt rammet på denne måten, men det er det kapitalistiske systemet som hun representere har skylda for den vi ser i dag.

    SvarSlett
  4. Fint innlegg. Veldig uprofft av Ringdal å si noe slikt. Men men...

    Ny leser av bloggen din. Skal prøve å følge litt med framover :) Håper dere gjør et godt valg!

    SvarSlett
  5. Dette er rett og slett en helt hårreisende uttalelse fra hvem som helst, og enda verre fra en mann i en slik jobb.

    Ærlig talt, hva er verden blitt til? Er politikerer og kjendiser generellt fritt vilt som alt er lov ovenfor bare fordi de er definart som nettopp kjendiser?

    Det er noe som heter at "All PR er god PR", men jeg er faktisk litt usikker på hvor god PR Ringdal her serverer for sin egen karriere. Skjebens ironi og rettferdighet hadde jo vært fullkommen hvis en såkalt PR-ekspart hadde sørget for å legge sin egen karriere i grus grunnet denne amatørmessige uttaleslen...

    SvarSlett
  6. Flott innleggg Inga Marte! Godt å se at politikk ikke kommer før respekt for medmennesker i disse valgkamptider. Ringdal kan holde fordommene sine for seg selv. Bra ikke alle tenker som han.

    Lykke til med den lille i magen. Du har masse å glede seg til.

    Hilsen mor til en 1 åring:)

    SvarSlett
  7. Selvsagt er jeg enig med deg i dette (også... ;-)) Inga Marte, MEN han såkalte "pr-eksperten" har faktisk også rett!!! Dessværre, men i vår kroppsfikserte kultur ER det faktisk ganske mange som hekter seg langt mer opp i Ernas KROPP enn i det hun UTTALER! Det snodige er jo at dersom Erna hadde vært slank, langbeint, med smal midje, store pupper og dådyrøyne, hadde antakelig ingen kritisert henne for utseendet - TIL TROSS FOR AT MINST LIKE MANGE HADDE HEKTA SEG OPP I HENNES KROPP PÅ BEKOSTNING AV HENNES POLITIKK DA OGSÅ!!!
    Hilsen Vidar

    SvarSlett
  8. Bra Inga Marte! Du har min respekt!

    SvarSlett
  9. Ja, du må jo takke hjelperne dine Inga, for du klarer jo ikke komme med noe som helst du.
    Vennene dine klarer seg heller ikke så bra som du ser.
    Men åh, kakke døh prøva å komma med en kåmmentara?
    Du kan jo vise ditt fantastiske intellekt her. Hva med en ny :"du er jooo heeellt pling i pollen, åss"
    Det er et fantastisk argument.
    Eller så kan du jo komme med noen fantastike kommentarer som denne:
    "åh venninna mi ble voldtatt av en neger, men hun er heeeelt enig i at nordmenn voldtar også"
    Og så kan du jo forklare hvorfor det er en berikelse at broren din er drept.
    Har du fortalt det til din stebrors slekt forresten?
    At de må føle seg skikkelig ,skikkelig beriket nå.
    Men du, når skal du stille ditt liv til disposisjon for en skikkelig berikelse. Kan ikke du bare flytte til holmlia og begynne å gå deg noen koselige kveldsturer der?
    Så kan du ta det, siden du syns det er en så stor berikelse.

    SvarSlett
  10. Kjære Anonym.

    Forlat pc'n.
    Vask håret.
    Gå ut og treff folk.

    Og Inga Marte! :o) Flott skrevet!

    SvarSlett
  11. Kjære Anonym.

    Er du lei?
    Spis en sei,
    er du grei.

    Inga Marte: You go, girl!
    PS: Hei, Latoya!
    -Ingvild

    SvarSlett
  12. VELDIG BRA skrevet!
    Er litt rund selv og setter pris på støtte som dette, og ikke ytterligere dårlig selvfølelse på et sårt punkt som Ringdal nører oppunder!

    Flott at noen som betyr noe tar til motmæle på denne måten!

    SvarSlett
  13. Støtter deg fullt ut her Inga Marte! Jeg er uenig med Erna og Høyre i det meste, men jeg synes hun har framstått meget positivt i denne valgkampen. På meg virker det som hun har en ny selvtillitt, og jeg lytter til det hun sier (selv om jeg altså er uenig). Synes denne Ringdals uttalelser er et slag under beltestedet og noe stort vås. Det er budskapet til politikerne som er viktig for meg, ikke utseendet deres! Dessuten synes jeg politikere fra parti jeg er uenig med skal få ros når de fortjener det, f. eks. for saklig opptreden i debatter. Og der skårer Erna høyt!

    SvarSlett
  14. Til skoledebatten: La meg spørre deg rett ut. Vil du at de som går på yrkesfag skal "slippe unna" klasseromsundervisning og allmennfagene (eller "teori", som det har blitt så populært å kalle det). Skal man fjerne norsk, engelsk og matematikk helt fra videregående? Du refererer til "de superflinke jentene" (bare jenter?) og "press". Vel, la alle slippe undervisning, da. Hilsen lærer på videregående (som er frustrert over at skoledebatten bare skal dreie seg om hvor mange grunnskolelærere som skal utdannes og at man skal la elever slippe de klassiske og allmenndannende fagene... Alle de "ordentlige" fagene bort? :-)

    SvarSlett
  15. Kjære Inga Marte Thorkildsen. Du kalle meg feig. Men du tør jo ikke svare meg i debatten under med Hans Olav, engang.
    Jeg vet jo ikke en gang om du er enig med Hans Olav Bakken, representant for SV?
    Er dette ditt syn også Inga Marte Thorkildsen?

    SvarSlett
  16. Anonym (1. september 23:20 og 2. september 19:30)

    Dette begynner å nærme seg grov hets og personforfølgelse. Man plager rett og slett ikke andre på denne måten.

    At du likevel velger å gjøre det og gjør det mot en så dedikert, pliktoppfyllende og dyktig person, gjør meg kvalm.

    At du håner en som har opplevd det du påstår du kjemper mot, gjør meg kvalm.

    At du bruker ord som barnemorder, voldtektsimportør og landsvikere, mot de som tar til motmæle mot dine hårreisende standpunkter, gjør meg kvalm.

    At du i tillegg skjuler deg er så feigt og kvalmende at ord ikke strekker til.

    SvarSlett
  17. Og Inga Marte Thorkildsen, som kaller meg feig, må igjen få en av sine EMO-er til å svare.
    Jeg har ingen interesse av dine fysiske avskyreaksjoner på mennesker som kjemper mot voldtekter, ran og drap vi kunne vært foruten, Rjuichi Ohta.

    SvarSlett
  18. Inga Marte Thorkildsen har da overhode ikke selv opplevd å bli beriket.

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Inga Marte Thorkildsen, jeg spør igjen stiller du deg bak uttalelsene til en av SVs representanter, Hans Olav Bakken og Kjetil Otha Gjønnes sine uttalelser i debatten under i kommentarfeltet til ditt blogginnlegg som heter "ungdom og helse"?. Siden du takker dem antar jeg at du er enig med dem, ikke sant Inga Marte Thorkildsen. Eller er du uenig med dem. Er du uenig med en representant fra SV? Det kan da ikke være?

    SvarSlett
  21. Kjetil Ohta Gjønnes skrev: "Min avsky retter seg mot de som er opptatt av å bekjempe kriminalitet generelt,..."

    Svar:
    Ja, Kjetil Otha Gjønnes, jeg vet.

    Jeg kan og logge på som anonym og si jeg har blitt voldtatt 50 ganger- av deg.
    Men jeg foretrekker å komme med fakta og argumenter.

    SvarSlett
  22. Anonym

    For det første svarer jeg deg på eget initiativ, av den enkle grunn at slike uttalelser ikke bør gå ubesvarte. Min avsky er ikke rettet mot de som jobber med å minske kriminaliteten i Norge, men mot deg og dine holdninger.

    Dersom du hadde tatt deg tid til å lese de siste kommentarene på innlegget om "ungdom og helse" hadde du kanskje lagt merke til en anonym kommentar nesten helt nederst. En kommentar skrevet av en modig jente som ikke bare sto fram med det hun har opplevd, men som også tar opp kampen mot dine standpunkter.

    SvarSlett
  23. Oppdaget feilen i kommentaren min og den er rettet opp

    SvarSlett
  24. Otha: Les svar over. Er allerede besvart.
    Men ....INGA Marte Thorkildsen, som kalte med feig, hun klarer ikke svare. Ble det for vanskelig Inga. Stiller du deg bak uttalelsene til Hans Olav Bakken og Kjetil Otha, og det de skriver i kommentarfeltet under blogginnlegget ditt "ungdom og helse".
    Det er jo egentlig veldig lett. Bare å skrive ja eller nei, det.

    SvarSlett
  25. Det kalles ikke feil, det kalles en Freudiansk glipp, sannheten kommer frem, Otha.

    SvarSlett
  26. Anonym

    Inntil du klarer å bevise noe annet, så er det respektløst å gå løs på et menneske som har det vondt, men er så åpen om det. Å stå fram på den måten krever et mot og et offer du aldri vil forstå.

    At du tror at rasisme, hets og generell ufin oppførsel skal gi deg rett, er bare tragisk.

    SvarSlett
  27. Og bestem deg nå inderlig for hvilke av mine fire navn du har tenkt til å bruke.

    SvarSlett
  28. Vondt, Rjuichi, en overklassekvinne uten kvalifikasjoner, med en lønn vanlige arbeidere med høyere kvalifikasjoner, bare kunne drømme om . Med en "jobb", som går ut på å dra på ferieturer til Svalbard?
    Som lever et overklasseliv, langt unna den virkelighet hun påfører andre. Hykleri.
    Jeg ser ingen smerte i Thorkildsens ansikt. Bare hykleri og ren manipulasjon.

    Disse jentene har det vondt:
    "VOLDTEKTSOFRE LEVER I FRYKT
    tirsdag starter ankesaken mot de seks som står tiltalt for en av de verste gruppevoldtektssakene i Norsk historie

    Seks irakiske KURDERE(venner av INGA) står tiltalt for å ha dopet ned en 16 år gammel jente og voldtatt henne på det groveste. Samt voldtekt av en 24 år gammel kvinne på skullerud. "
    edit: hun ble dopet ned med heroin. HEROIN.
    Den 24-årige jenta kan i følge artikkelen ikke lengre gå ut, hun fikk også grove drapstrusler om at hun skulle bli drept om hun anmeldte foholdet, og livet hennes er ødelagt.

    Inga Marte Thorkildsen engasjerte seg politisk på grunn av at hun syntest så synd på de stakkars Kurderne som ikke fikk opphold i Norge.
    Paradokset er at samtidig som hun kjemper for Kurdernes rett til eget land, samtidig som hun kjemper for at nordmenn skal fratas sitt land.
    Kurdere er speiselt representert i Norge for voldtekter av norske småjenter.

    SvarSlett
  29. Anonym

    At du ikke klarer å andre i ansiktet får være ditt problem. Så noen enkle fakta.

    Det er et faktum at stortingspolitikere reiser en del i jobben sin. Dette er noe de gjør for å faktisk vite hva det er de behandler på enkelte områder, for å få med seg utviklingen på sitt ansvarsområde.

    De kurderne det var snakk om, de såkalte "mufferne", har ventet lenge på svar om opphold. At de opprinnelig kommer fra fjellene nor i Irak, er mer enn god nok grunn til midlertidig opphold. De er disse områdene som ble gasset av Saddam Hussein. I tillegg har mange av disse kurderne vært i landet siden nittitallet og har skapt seg et liv i Norge, alt de kjente i Irak er i ruiner og de vet ikke hvilke slektninger som er i live.

    Og ingen av disse har vært anmeldt for noe utover en og annen ulovlig demonstrasjon for å få bli i Norge. Ikke alle innvandrere er kriminelle og ikke alle nordmenn er helgener og uskylden selv.

    Jeg er lei av at du svartmaler dagens situasjon og måten du velger å hetse mennesker du aldri har møt, eller snakket med.

    SvarSlett
  30. Til Anonym 2. september 2009 23:23
    De seks personer du referer til, da har begått krimineel handling, som fortjener strnge straff, de representerer ikke en nasjon, det er handlinger som hver enkelt må ta ansvaret, men i innlegget ditt du sprer hatt mot 40 million kurdere du er en hatefull mennesker som ikke klarer å se mer enn en cm. lenger fra deg, DU TRENGER VIRKELIG BEHANDLING fort deg før det blir for seint. Når en nordmenn begår en kriminell handling, det er den personen som er ansvarlig ikke alle nordmenn, når du sprer hatt på den måten mot en gravid kvinne, en person som var midt i sørgen, kaller folk "barnemorder", "landesvikt"... Jeg kan si at du er en kriminell person, samtidig du er så pass feig at du tørr ikke å stå fremm.

    SvarSlett
  31. Til Anonym som plager Inga Marte:

    Inga Marte stiller seg ikke bak Kjetil Rjuichi Ohta Gjønnes og Hans Olav Bakken,hun er bare inmari lei og trøtt av dine frekkheter,og det skjønner jeg godt!!

    SvarSlett
  32. Svar: Kjetil Otha,korreksjon: dette dreier seg om kriminelle Inga Marte Thorkildsen og du har fått inn i landet. Altså den groveste gruppevoldtekt i Norges historie, hadde aldri hendt uten slike som deg og Inga Marte Thorkildsen.-
    Dere er altså medskyldige.
    Vi snakker her om voldtekter, ran og drap, uskyldige norske jenter og gutter IKKE hadde vært utsatt for foruten slike som deg og Inga Marte Thorkildsen.
    Dilan du kommer ikke med noen argumenter, jeg har ikke skrevet noe mot kurdere som bygger sitt eget land.
    Jeg skriver mot landssvikerne som importerer voldtekter, ran og drap vi kunne vært foruten.
    Jeg registerer at Inga Marte Thorkildsen har takket for en del innlegg, som sprer direkte løgn.
    Dette er meget interessant.
    Da dette er forsøk på forfalskning av sannhetetn. Og ren faktaforfalskning.
    Dilan, svært så interessert du er i hvem jeg er og hvor jeg bor. Det er vel den eneste måten de blodrøde klarer å servere sine "hardtslående argumenter".
    Politisk vold i Norge skjer som kjent fra venstresiden.
    Jeg har registrert at Øyvind Heian kunne bli beskutt uten at det fikk noen konsekvenser.

    SvarSlett
  33. Anonym

    De rasistiske påstandene du kommer med hører ikke hjemme i dagens samfunn, den tiden da du generalisere folkegrupper på denne måten er forbi. Dine angrep på kurdere spesielt er kvalmende. Mange kurdere gjør en stor innsats i samfunnet vårt, de jobber i butikker, de kjører taxi, noen engasjerer seg for å gjøre Norge bedre for alle.

    At du velger å totalt overse de fakta som viser hvor feil du tar får være ditt problem, ikke la de gå utover de som vet bedre.

    Personlig gir jeg fullstendig faen i hva du heter, hvor du bor osv. Du er en sneversynt, rasistisk, bakstreversk og arrogant drittsekk.

    SvarSlett