søndag 2. august 2009

Til Svalbard

I dag reiser jeg til Svalbard. Jeg har aldri vært der før, og gleder meg veldig. Skal være borte en uke, bo på båt, og besøke bl.a. Longyearbyen og Ny-Ålesund. Turen kalles Studietur Nord, og er beregna på politikere, byråkrater, forskere og andre som jobber innen energi, miljø, utenriks m.m. Jeg kommer til å være offline mesteparten av tida, men vil legge ut litt om programmet hver dag hele uka. Forhåpentligvis kommer vi til å ha gode diskusjoner om klima, olje og naturvern. Jeg skal i alle fall bidra til det. Bilder følger når jeg kommer hjem.

I dag er programmet følgende:

15.30
Åpningsarrangement i Lassegrotta:

v Velkommen til Studietur Nord v/arrangementskomiteen
v Presentasjon av deltagerne
v Forvaltningen av Svalbard v/sysselmannen
v Livet i Longyearbyen v/representant for lokalstyret
v Norsk Polarinstitutt v/Bjørn Fossli Johansen
v Universitetssenteret på Svalbard v/Gunnar Sand

18.00
Ekskursjon gjennom Adventdalen til Gruve 7-fjellet v/Gunnar Sand

Adventdalen er blant de frodigste på Svalbard med en rik, arktisk flora. Landskapet er formet av geologiske prosesser som går langt tilbake, men også av nyere tids isbreer og permafrost. Langs veien ligger noen av de gamle gruveanleggene til Store Norske Spitsbergen Kullkompani. Her finner vi også UNIS’ CO2 lab, hvor boringer pågår for å undersøke berggrunnens reservoaregenskaper.

På Gruve 7-fjellet besøker vi Eiscats radaranlegg og det nye Kjell Henriksen Observatoriet (nordlys). Vegg i vegg ligger SPEAR-anlegget, bygd av University of Leicester, nå overtatt av UNIS. Instrumentparken brukes til studier av øvre og midlere atmosfære og kan gi ny kunnskap om klimatiske prosesser.

1 kommentar:

  1. God tur til Svalbard.Du må gjerne bli der også.

    SvarSlett