onsdag 12. august 2009

Gravid...

Bildet er lånt fra Dagbladet.

Ja, så var det sagt. Det nytta ikke å holde det skjult stort lenger, i hvert fall ikke uten å få krampe i magen. Det er hardt å holde magen inne, det veit alle jenter:-) Enda hardere med en sparkende baby der inne. Jeg har venta ganske lenge med å si noe, for jeg har følt på en liten uro. Hva hvis det skjer noe? Kan det virkelig gå bra? Mer om det i Dagbladet Magasinet på lørdag, da blir det portrett. Heldigvis med masse politikk! F.eks. at det må bli lettere for kvinner å få velge et opplegg tilsvarende det jeg selv har valgt; ABC på Ullevål. Der var vi på mandag for første gang, allerede i uke 21. Vi fikk en hel time med jordmor, fikk spurt om alt, ble forberedt på mange problemstillinger vi ikke hadde tenkt på og fikk se flotte lokaler, hvor det er lagt opp til en fødsel uten medisinering, men med badekar, akupunktur og massasje. Men først og fremst: Vi fikk trygghet. Trygghet kommer ikke av seg selv, den kommer med god informasjon, kompetente ansatte med nok tid, og rolige omgivelser. Dessverre er tilbud som ABC utsatt for kutt, og mange steder fins det ikke noe slikt tilbud over hodet. Det er synd!

I dag har jeg dag to på fødeavdelinga til Sykehuset i Vestfold. Det var spennende i går, selv om jeg ikke fikk være med på en fødsel denne gang. I løpet av morgenbrifen med to av jordmødrene, kom det fire barn til verden - på førti minutter(!) For at jeg kan få bli med inn, må paret eller moren (om hun er alene) selvsagt være ordentlig forespurt, og ha fått sjansen til å si nei. Det er tross alt litt spesielt å ha med et vilt fremmed menneske, til og med en politiker... Som jeg tidligere har fortalt, har jeg fått oppleve dette to ganger før, for to år siden. Det kommer jeg aldri til å glemme. Fantastisk å få besøk av lille Tara på Stortinget nå før sommeren!

Det er ikke fritt for at det er ekstra spesielt å hospitere på en fødeavdeling akkurat nå. Man blir rett og slett litt mer følelsesmessig av seg. Men det gjør ingen ting, og det er gøy å lære mer om et tema jeg var opptatt av også før jeg ble gravid: Hvordan gi kvinner - og menn! - et godt og trygt svangerskap, og hvordan gi barn den beste starten på livet. Menn må i alle fall få flere rettigheter og involveres fra starten. Gravide må få mer informasjon. Og jordmødre må få stillingsbrøker det går an å leve av.
Mer følger.

12 kommentarer:

  1. ABC er et meget godt valg (jeg har blitt pappa der tre ganger). Fantastiske folk som jobber der. Alle fødende burde vært like godt ivaretatt som man blir der - men akk.

    SvarSlett
  2. Du ser helt fantastisk flott ut!

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Og takk for ditt engasjement :-)

    http://www.liv-laga.no

    SvarSlett
  4. Hjertelig til lykke :)

    SvarSlett
  5. Gratulerer, Inga Marte og Lars! Nå kan vi som har visst det en stund endelig gratulerer dere offentlig også.

    SvarSlett
  6. Gratulerer og lykke til på ABC. Selv fødte jeg på helt vanlig avdeling på Ullevål og det var bra. Syns det er viktig at kvinner veit at det er bra på "vanlige" sjukehus også, og at man ikke må på spesialsteder som ABC for å føle seg trygg. Ingen kritikk av ditt valg altså.

    SvarSlett
  7. GRATULERE så mye! Nå har du noe å glede deg til for resten av livet! Ja, for har man først fått et barn, har man den gleden (forhåpentligvis) resten av livet!
    Sjøl blei jeg far for over 28 år sia, og har nytt det og gleda meg over det HVER ENDA DAG fra lenge før dattera mi blei født!!!
    Så igjen, GRATULERE - og LYKKE TIL!

    Hilsen Vidar

    SvarSlett
  8. Gratulerer Inga Marte!
    Det er bra du tar opp tema rundt alternative fødesteder, bedre jordmortjeneste osv.
    Sjøl kunne jeg føde på et lokalsjukehus med kompetent personale; de ga akupunktur som smertestillende og mulighet for vannfødsel. Og gode og trygge rammer rundt det hele.

    Etter jul vil du også erfare at vi har en jobb å gjøre også med å forbedre kvaliteten på helsestasjoner. Mye gammeldags lære som fortsatt praktiseres.

    Ellers; har du lyst til å vite mer om bæring av barn (i sjal og formsydde bæretøy), tøybleier, babyled weaning mm bare ta kontakt.

    Hilsen SV-frøydis

    SvarSlett
  9. Gratulerer Inga Marte! Jeg gleder meg kjempemasse til å få en fetter, det skal bli gøy.

    Klem fra Thomas og fra mamma også som sier nyt tiden med barn i magen begge to!

    SvarSlett
  10. Gratulerer - men først og fremst, takk for at du fortalte om spontanaborten i Dagbladet. Jeg mistet et barn selv, rett etter at jeg hadde lest artikkelen. I kjølvannet av den opplevelsen har jeg tenkt mye på hvor tabubelagt dette med kvinner og graviditet er. Jeg ble kjempeprovosert over Marit Eikemos kommentar i siste nummer av Morgenbladet - intervjuet med deg var slett ikke angstfremkallende - snarere tvert i mot!

    SvarSlett