onsdag 6. mai 2009

Høyreskolen og pøbelskolen


I kveld skal jeg delta på Pøbelseminar i Oslo. For noen år siden møtte jeg bakeren Eddi Eidsvåg, som jobba hardt for å få ungdom til å skjønne at de er verdifulle og kan bidra positivt til samfunnet. Han tok inn såkalte "pøbler" (betyr eg. folkelig) i sitt bakeri, og mange fikk både arbeidsvilje og tro på seg sjøl på grunn av måten de fikk tillit og ansvar på. Dette har han tatt videre i det som kalles Pøbelprosjektet, og i dag er det samling med pøbler i Oslo. Hensikten er å vise de som kanskje har slutta å tro på det, at de er bra nok.

Jeg husker som om det var i går at jeg var på besøk på Stovner politistasjon, hvor jeg fikk snakke med alle som jobber med ungdom på Stovner. Helsesøsteren fortalte at i en samtalegruppe de hadde starta på skolen for utagerende ungdom, så måtte alle leite i hukommelsen for å finne en episode hvor voksne hadde vært ålreite med dem. Noen kunne ikke komme på en eneste en.

Leser nå at Høyre ønsker seg en skole med karakterer fra 5. klasse og opptak til ungdomsskolen. Noen på landsmøtet ønsker at barn skal kunne "dumpe" på barneskolen. Hva med å tenke seg at barn som ikke får til å lære å lese/skrive/regne kan a) ha andre talenter, som må oppdages av dyktige lærere, b) ha trøbbel hjemme, som slår ut i konsentrasjonsvansker, c) ha behov for tettere oppfølging av lærere med tid, og ikke nødvendigvis en karakter som enten ikke sier så mye om prestasjoner, eller som kan frata et lite menneske selvtilliten. Har vi ikke kommet lenger i vårt samfunn?

Jeg gleder meg til Pøbelseminaret i kveld. Skulle bare ønske at hele Høyres landsmøte også var der.

P.S. Jeg var sjøl skoleflink, og er enig i at det er behov for å gi flere utfordringer til de skoleflinke. Men en karakter sa meg ingen ting, jeg ønska grundige tilbakemeldinger og stadig nye utfordringer. Endags-eksamen var bare tull, jeg kunne pugge meg til toppkarakterer og håpe på en god dag, men glemte fort etter eksamensdagen. Vi trenger bedre verktøy, ikke mer av det samme!

2 kommentarer:

  1. SVs trivelsesskole har spilt fallitt. Partiet har fullstendig mistet grepet i skolesaken. Dels som en konsekvens av nedslående Pisa-resultater. Og dels fordi SV-løftene ("det skal skinne like mye av skolen som er kjøpesentrene"...og varm lunsj..hva ble det egentlig til? en kaldt eple på deling?) ikke har vært i nærheten av å bli innfridd.

    Tidligere var SV bortimot sakseier på dette feltet, nå er banehalvdelen overtatt av Høyre.

    SvarSlett
  2. Også jeg var skoleflink og kjedet vettet av meg og det var på 80-tallet. Det virker mye verre nå!

    SvarSlett