lørdag 18. desember 2010

Luke 18: Tydelig merking

Foto fra mynewsdesk.com

I går var jeg på The Body Shop for å kjøpe en paraben-fri julegave til min fabelaktige informasjonsrådgiver som har hjulpet meg masse med denne julekalenderen. The Body Shop er kjent for å ta etisk ansvar på mange vis, bl.a. er de aktive i kampen mot menneskehandel, sammen med Redd Barnas ungdomsorganisasjon (PRESS). I tillegg er de mot dyreforsøk og for menneskerettigheter, for å nevne noe. Jeg tok derfor for gitt at de også var opptatt av å informere kundene sine om hvordan vi kan unngå produkter med de hormonforstyrrende kjemikaliene parabener (se luke 14). Det viste seg imidlertid at det ikke var noe merking eller reklame for slike produkter i butikken, selv om det skal sies at jeg fikk veldig god service fra engasjerte ansatte. Likevel: Hvorfor ikke merke de parabenfrie varene for å øke etterspørselen og bevisstgjøre kundene? De sier jo at de ønsker å ta samfunnsansvar og bidra til økt kunnskap.

I tillegg mener jeg de bør gå foran og slutte å bruke parabener i produktene sine. Jeg ble f.eks. veldig skuffa da jeg oppdaga at min favoritt-bodylotion fra nettopp The Body Shop har to ulike parabener i seg. Dette fant jeg forøvrig ikke ut før jeg fikk hjelp av betjeninga. Til gjengjeld fikk jeg kjøpt meg nye produkter helt uten disse kjemikaliene, men også det på direkte forespørsel til betjeninga. Unødvendig, syns jeg.

De fleste småbarnsforeldre har kjøpt smokker og tåteflasker merket "BPA free". Det er ikke sikkert vi har visst hva BPA er, men det virker uansett betryggende at produktene vi kjøper til gullungene er uten et eller annet som produsenten finner det for godt å si fra om. Selvsagt kan dette bare bidra til å lure oss, men i dette tilfellet handler det om et giftig stoff, BPA (Bisfenol A, se luke 1) som danske myndigheter har ført krig mot og som stadig flere land ønsker å forby. (Norge skal forby bruken i tåteflasker fra neste år - men hvorfor stoppe der? Igjen: Se luke 1). Jeg syns det hadde vært på sin plass om vi forbrukere også fikk vite at kosmetikken vi kjøper er uten parabener, siden dette er stoffer som svært mange er blitt oppmerksomme på den siste tida. Flere av stoffene påvirker som sagt hormonene våre, men det skumleste er kanskje at vi ikke vet hvilken effekt kombinasjonen av alle parabenene vi får på oss har på sikt.

Jeg ønsker å være en bevisst forbruker, men da må jeg ha informasjon. Målet er likevel at vi politikere sikrer at hensynet til folkehelsa går foran kommersielle interesser. At hudkremen "bare holder i ett år" i stedet for mange år, spiller vel liten rolle for de fleste av oss. I alle fall hvis prisen å betale for lang holdbarhetstid er at vi gambler med helsa.

2 kommentarer:

  1. Ja, det bør bli mye bedre standard for merking her til lands. Godt du tar det opp!

    SvarSlett
  2. Hvilket belegg har du for at alle parabener er hormonhermere? Er ikke det kun butylparaben som har en meget svak hormonhermende effekt (i kroppen 1/1000000 av østrogen)? Hvorfor skal metylparben (naturlig i blåbær) og etylparaben over samme kam? Er ikke dette bare å hoppe til konklusjoner?

    SvarSlett