mandag 6. desember 2010

Luke 6: "Denne modellen er manipulert"

I dag åpnes luka litt seint. Det skyldes dels at jeg ikke har fått kalendergave selv (noe jeg selvsagt er dypt fornærma over og derfor tyr til kollektiv avstraffelse av leserne mine;-), og dels at jeg har sittet i mange møter som har tatt litt mer tid enn jeg trodde. Men, som dere vet: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men jeg skvatt første gang jeg så det. "Denne reklamen er retusjert og gir et feil bilde av hvordan modellen ser ut" sto det på en diger reklameboard. Jeg ble glad. Endelig skjer det noe med dette gamle kravet! tenkte jeg. Det er bare delvis riktig, men jeg tror noe er i ferd med å løsne.

Det er mange år siden jeg første gang var med på å fremme kravet om at manipulerte modeller skulle merkes, for å lette noe av skjønnhetspresset på ungdom. Da jeg gikk på ungdomsskolen, dukket H & M-boardsene opp for første gang. De var overalt, og jeg husker at fransklæreren min måtte sette ned foten og pælme Cindy Crawford ut av klasserommet. Ikke bare var det vanskelig å lære fransk oppi alt puppestyret, men i tillegg mente hun den var kvinnediskriminerende. Vi syntes hun både var litt sær og ganske tøff. I ettertid har mange av oss sendt en takknemlig tanke til denne læreren. Vi skulle bare visst hvordan utviklinga ville bli!

Det er nesten ikke mulig å bevege seg noe sted uten å få pupper og lår, sixpacks og sexpreik i fleisen. Det kan være helt ok, men det kan også være brysomt. Ikke minst for ungdom som er i en usikker alder. Derfor spør jeg: Hvorfor kan vi ikke bare fjerne reklamen fra det offentlige rom? Hvorfor kan vi ikke få et virkelig valg - om vi vil se pupper, lår og alt det der akkurat i dag eller ikke? Hvorfor må kommersielle interesser alltid få forrang?

TVen kan vi slå av. Blader trenger vi ikke kjøpe. Men reklamen som bombarderer oss når vi beveger oss i byen, på trikken og bussen, den får vi ikke valgt bort.

Jeg sender en hilsen til Ungdom mot retusjert reklame og lover å følge opp både deres og Kvinnepanelets krav om merking av retusjert reklame. I tillegg ønsker SV å få vekk reklameboardsene fra det offentlige rom. Det vil jeg også jobbe for.

Jeg tror at jeg kommer til å bli mer og mer engasjert i dette etter hvert som jeg får større barn. Ifølge Ungdom mot retusjert reklame oppgir 1 av 3 norske jenter at de får dårlig selvtillit av å se på reklame. Halvparten av jenter på videregående skole synes de er for tjukke. Dårlig selvtillit gjør at de ikke tør gjøre det de vil, og mange tør ikke prate høyt i forsamlinger. 10 prosent av alle som slanker seg utvikler en eller annen form for spiseforstyrrelse. Og 50.000 norske kvinner har til enhver tid spiseforstyrrelser (husk at anoreksi bare er en liten del av dette, overspising er mye vanligere). Dette er med andre ord et stort helseproblem, som også rammer flere og flere gutter.

Luke 6 har derfor følgende beskjed: Gutter og jenter må få lov til å bli advart mot skadelig reklame. Og helst slippe å få den i fleisen hver bidige dag, over alt.

10 kommentarer:

  1. Takk for godt innlegg! Det er helt utrolig at vi vil oss selv så vondt at vi tillater falske bilder av hvordan mennesker skal se ut. Ingen ser ut som Britney Spears, ikke en gang Britney, men det er det ikke så lett å huske på når jeg ser meg selv i speilet og ikke er fornøyd. Håper alle som leser bloggen din kan være med på å merke retusjert reklame og sjekke ut på www.aktivisme.no hvordan man gjør det. Og ikke minst - bli med i kampen mot retusjert reklame!

    =) Mari

    SvarSlett
  2. Hvis man er trygg på seg selv så er man ikke opptatt av ytre tilbakemeldinger. Det er her kjernen til problemet ligger. SV har i stor grad de siste årene vært med å skape et samfunn hvor man fokuserer på ytre tilbakemeldinger. Også feministbevegelsen har sin skyld fordi deres syn på viktigheten av karriere, status, penger osv har gått over styr. Man skal gjøre karriere, man skal være dyktig mor/far, man skal ha flotte klær, man skal ditten og datten og man skal hele tiden vise seg for andre for å få bekreftelse på seg selv og oppi alt dette så mister man seg selv. Man tar avgjørelser basert på andres meninger og på samfunnets "normer" istedenfor hva man selv egentlig ønsker. Som nevnt så har feministbevegelsen litt skyld i at det er blitt slik fordi man meisler ut og fokusererer veldig på hva som gir status og hva som er riktig å gjøre i samfunnet - dvs. karriere, høy lønn osv. Problemet er at status ikke betyr lykke! Lykke er derimot en mental tilstand hvor man er harmonisk, trygg på seg selv og fornøyd over der man er i livet akkurat nå. Det er feks mange rike som er mindre lykkelige og det er mange fattige som er tilfredse med livet og er lykkelige. Dette rimer dårlig med jaget som blant annet feministene legger opp til.

    Poenget mitt er at istedenfor at retusjerte bilder bør merkes så bør man bygge opp selvtilliten og selvbevistheten til folk. Dette gjøres blant annet med at foreldre bruker mere tid med barna sine og dermed mindre tid på egen karriere og egen selvrealisering (som de mest sannsynlig ikke blir lykkeligere av uansett). Når man er trygg på seg selv så spiller det ikke noen rolle om jentene/guttene i bladene er supertynne/muskuløse - det er helt andre ting i livet som betyr noe for ens egen lykke og selvbilde.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for støtta til aksjonen vår, Inga Marte! :)

    No på starten av jolestria har der vore arrangert "reklamekrig" i fleire norske byar mot slike plakatar, i regi av UMRR. Ein av klistermerkene spør: "Har du lyst på litt dårlig selvtillit til jul?"

    Oppfordrar DEG som les dette til å ta steget vidare og aksjonera på vegne av aktivisme.no. Du finn informasjon og materiell på nettstaden.

    Med kameratsleg helsing,
    SUar og vordande UMRR-aktivist.

    SvarSlett
  4. Til "Anonym" som posta kl. 17:55 i dag:

    "Hvis man er trygg på seg selv så er man ikke opptatt av ytre tilbakemeldinger."

    ...Men dei ytre tilbakemeldingane gjer ungdom utrygge på seg sjølv. Det er også ein del av "kjernen av problemet", som du kallar det. Eg er heilt samd med deg i at me også må fokusera på å byggja opp sjølvtilliten og sjølvmedvitet til folk. Det gjer i alle fall SU gjennom sine feministiske sjølvforsvarskurs, som SV no har hjelpt oss med å få inn ei prøveordning for i skulen, gjennom statsbudsjettet.

    Det er flott med foreldrer som gjer ein medviten innsats for å byggja sterke born som i alle fall til dels kan stå imot det voldsame presset frå reklameindustrien og venleikstyranniet, men det er mykje forlangt frå mange at dei skal klara å gjera den jobben sjølve. Korleis vil du sørga for at foreldrer skal verta medvitne på den oppgåva, og korleis vil du gje dei rom nok til å fylgja opp på dette området i tillegg til alt det andre foreldrerolla inneber?

    Eg er for resten ikkje samd i at "feministene" har SKAPT fokuset på "karriere, status, penger osv". Feministar har derimot spelt ei viktig rolle i å synleggjera viktige sider ved denne problematikken, og det er viktig for at me skal kunna ta eit oppgjer med det. Sjølv om maktulikskapene mellom menn og kvinner kanskje er rotfesta i verdiar (karrierejag, status, pengar) som me ikkje likar, er det no uansett urettferdige maktulikskaper som ikkje kan rettferdiggjerast, og då må dei utjamnast.

    Det er det som alltid har vore "feministbevegelsen" sitt fokus, ikkje at folk skal la seg oppsluka jaget etter pengar og status i og for seg.

    SvarSlett
  5. Du skal være bra trygg på deg selv for å ikke la deg påvirke! Selvfølgelig er det en god idè og ikke minst nødvendig å gjøre folk trygge på seg selv. Men uansett hva vi gjør, enten hjemme eller på skolen så blir i hvert fall jeg misfornøyd med kroppen min og utseendet mitt når jeg hele tiden får beskjed om at jeg ikke er bra nok eller tynn nok eller har lange nok øyenvipper. Og da må det sterkere lut til - vi må vise alle at ed bildene vi ser ikke stemmer med virkeligheten. Jeg har blitt mye tryggere etter at jeg fant ut at det ikke er meg det er noe galt med, men at bildene jeg ser ikke er ekte. Den tryggheten må vi gi alle ungdommer - derfor må vi merke retusjert reklame!

    SvarSlett
  6. At bare "halvparten av jenter på videregående skole synes de er for tjukke" beviser jo bare at folk er ute og kjører. Helseundersøkelsen Nord-Trøndelag fant nylig ut at 70 prosent av nordmenn er overvektige. Med andre ord er det flere der ute som er overvektige, men finner trøst i tullete hærverkskampanjer som dette og lurer seg selv til å tro at de er "normale". Verden trenger et tynt ideal.

    Det er ingen hemmelighet lenger at folk flest er overvektige. Snart er folk flest feite. Skal idealet være overvekt?

    For øvrig, kan noen forklare hvordan slik tilgrising av reklameplakater IKKE er hærverk?

    Få rumpa ut av sofaen, slå av FEM og spist litt mindre sukker.

    SvarSlett
  7. Magnus har et poeng. Overvekt er et stort og økende problem i Norge. 1 million nordmenn er overvektige og bortsett fra røyking, er overvekt den viktigste årsaken til tidlig død i Norge. I tillegg til redusert livskvalitet for den overvektige, fører problemet til et betydelig antall sykdomstilfeller som følge av overvekten.

    SvarSlett
  8. Til 17.55.

    Jeg har ikke sagt at feminister er de som opprinnelig har skapt fokuset på karriere, status og penger, men jeg sier at de har forsterket fokuset på dette. Feminisme er den perfekte isme for den egosentriske person og feminismen bygger opp under egoismen, selvsentretheten og avhengighet av ytre tilbakemeldinger for at en selv skal føle seg bra. Og, av grunner som jeg nevnte, så er det er mange blant nettopp disse folka som IKKE er lykkelig og som har lavt selvbilde.

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Magnus: Så det er bra med et "tynt" ideal selv når dette idealet er nådd gjennom utsulting av modeller og manipulering av reklame? Motebransjen er en av de sykeste bransjene som eksisterer i denne verden. Folk som knapt veier nok til å stå på beina får beskjed om å slanke seg ennå litt til, til alle modellene ser mest ut som skjeletter.

    Selvfølgelig er overvekt et problem, og man burde fokusere på fysisk aktivitet - ikke bare for slankingens del, men for energioverskuddet og hvor sunt det er for både kropp og sjel. Ditt innlegg bærer preg av en forutinntatthet om at alle feminister og folk som "biter på" slike kampanjer er feite og late. Men det er rett og slett folk som har fått nok, som har sett sine barn, sine venninner og sine søsken slutte å spise eller overtrene seg så mye at de må søke legehjelp på grunnlag av slike reklamer.

    Du sier at idealet kan være tynt - men burde vi ikke fokusere på sunne idealer, da mener jeg ikke toppidressutøvere, som for eksempel har en like stor sjanse som overvektige til å utvikle hjerte- og karsykdommer, men heller folk som spiser og trener normalt, med en sunn livsstil? Sånt som dette er ikke en "unnskyldning til å være lat", det er noe som forteller deg at du er bra nok, uansett, og at HVIS du absolutt skal endre noe ved kroppen din, så skal det være for din egen del og ikke fordi samfunnet presser deg til det.

    SvarSlett