lørdag 5. september 2009

Duell

Endelig fikk jeg den duellen jeg har etterlyst siden før sommeren: Duellen om hva slags samfunn vi skal ha - et inkluderende og tolerant samfunn, eller et samfunn som ekskluderer. I dag møtte jeg Inger Lise Hansen, KrFs nestleder, på torget i Horten. Vi diskuterte felles ekteskapslov, miljø, skole, Israel m.m. Noen av dere husker kanskje at jeg utfordra Inger Lise her på denne bloggen for noen måneder siden. Da hadde KrF gjort kampen mot felles ekteskapslov til sin hovedsak i valgkampen, midt i klimakrise og finanskrise og med en rekke problemer som fattigdom, rus og drop-out fra skolen. Kampen mot kjærligheten var viktigst for dem den gangen. Nå har de heldigvis valgt å legge debatten litt til side. Men hva skjer hvis de kommer i regjering?

Noe av det største jeg fikk oppleve de siste fire åra som stortingsrepresentant, var da vi vedtok felles ekteskapslov. Da fjerna vi siste store rest av diskriminering av homofile fra lovverket. Da flertallet var klart, og applausen fra galleriet spontant brøt ut i salen, måtte jeg gråte litt. Det var utrolig rørende og et historisk øyeblikk.

KrF har vært mot alle framskritt for homofile og lesbiske. De var mot å oppheve forbudet mot homofili i 1972, mot å utvide rasisme - og diskrimineringslovverket til å gjelde homofile (i 1981), og mot partnerskapsloven i 1993. Og altså imot felles ekteskapslov i 2008.

Mange homofile sliter fortsatt med å innrømme overfor seg selv og andre at de er homofile. Mange lever med skamfølelse, og det kan gå årevis før de tør å stå fram. Bruk av skjellsord som "jævla homo" er vanlig, og her om dagen ble et homofilt par angrepet rett ved der jeg bor. Det er hårreisende, og viser hvorfor vi trenger et lovverk som ikke diskriminerer, men som beskytter og likestiller.

Jeg håper KrF en dag tar til fornuft, men er ikke særlig optimistisk.

8 kommentarer:

  1. Men kanskje du skal ta med den feilslåtte asylpolitikken i denne duellen ??

    Når man ukritisk tar inn slike mengder med asylsøkere og hele den kriminelle organsierte eliten og menneskesmuglerne i utlandet vet hvor lite restriktive vi er i Norge, så har vi påført uskylde trengende mennesker stor skade.

    Jeg er veldig skuffet over at den rødgrønne regjeringen ikke har tatt dette problemet inn over seg.

    Nå har vi sett at dette har ført til at vi gir de som kommer til landet uverdige boforhold, ekstrem lang behandlingstid på søknaker, og en nesten umulighet i forhold til å bli intigrert i det norske samfunnet.

    Dette har gitt katastrofetilstander i Politiet grunnet innbrudd hos bedrifter,ekstrem økning i henlagte tyveri, daglige drap eller drapforsøk, voldtekter, og i neste omgang fører dette til økt fremmedhat.

    Dette er svært alvorlig.

    Jeg kan ikke forstå at den rødgrønne regjeringen ikke ser at de organsierte kriminelle miljøene også utnytter de norske velferdsordningene maksimalt. De har folk som daglig tråkker ned dørstokkene hos NAV, som igjen fører til at NAV ikke får gjort jobben sin. I tillegg så reiser det rundt i kommunene og forsøker å få sosialhjelp.

    At de også raner private og bedrifter fører til at den vanlige mann i gata føler seg mer og mer hjelpesløs.

    Heller ikke langs landeveien er vi trygg lenger for bander som raner deg.

    Hvorfor tar dere ikke dette inn over dere ?? Hvorfor snakker dere om alle hvilket samfunn dere vil ha om dere ikke klarer å se hva som kan ødelegge et hvert annet tiltak i Norge ?

    Denne katastrofale asylpolitikken vil gå ut over antall fattige usyldige barn, antall uføre, antall i sykehuskø, antall arbeidsledige osv osv.

    Jeg ønsker at de som kommer til landet skal få et verdig liv i Norge, og ikke bli offer for feilslått asylpolitikk.

    Dere må begynne å se klart foran dere nå etter hvert. Selv med enorme midler på fond, så kan man ikke kjøre landet i blinde.

    SvarSlett
  2. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser innlegget ditt Inga Marte. Temaet fattigdom og rusproblemer er for alvorlig til at man kan le av det, så der gråter jeg når jeg ser hva den sittende regjeringen har gjort.

    At du representerer et parti som faktisk utelater private initiativ og organisasjoner som kan hjelpe både fattige og rusmisbrukere. Vi har sågar private sykhus og sykehjem som kan ta unna køer på sykehus og sykehjem, men SV gjør alt de kan for at disse tjenestene skal forbli i offentlig sektor.

    Hadde du komt deg ut av det skallet du sitter i og sett all den smerte og forvilelse som er der ute p.g.a. slike holdninger du representerer, så tror jeg ikke verken du eller andre som representerer partier bak den rødgrønne regjeringen skal harselere med noen andre politikere.

    Dere burde skamme dere. Dere har sittet i flertall og hatt tidenes oljefond å ta av, men dere har prioritert barnehagebygging fremfor å ta dere av de aller svakeste i samfunnet, de fattige, syke og rusmisbrukerne. Jeg ønsker ikke å sette barnehagebygging opp mot andre utfordringer i samfunnet, men jeg ville vært svært ydmyk om jeg satt i SV, AP eller SP i forhold til alle løftebrudd, direkte løyner, ekstremt pengeforbruk uten resultater.

    Og på toppen av det hele så sitter Kristin og skryter av hvor flink hun har vært i finanskrisen. Da er det enkelpersonen Kristin som har skylden. Når man ser på alle katastrofene så er det den forrige regjeringen eller andre grunner som blir brukt.

    Man måtte nesten vært full, blind og døv på samme tid for å ikke klare å styre ut av den finanskrisen vi har vært i med de enorme fondene vi sitter på. Nå har mange selskaper og arbeidsplasser gått tapt, og flere av disse kunne vært reddet, men ingen klarer å styre 100 % unna alle skader.

    I din blogg ovenfor så tar du for deg et viktig tema, nemlig at de homofile skal ha rettigheter, og i høyeste grad så skal de bli respektert som et like verdifullt menneske som alle andre, uansett religion, farge, kultur osv. Dette tema er viktig for det handler om respekt for andre mennesker. Respekt handler også om tillit. Tillit til enkeltmenneskers evne til å gjøre egne valg.

    Det temaet er noe som har gått SV'ere hus forbi. Dere mener at Staten vet best, staten skal gjøre de fleste velgene for deg.
    Jeg ser på deg Inga Marta som et frisk pust i det politiske miljø, og jeg respekterer dine synspunkter, men jeg forstår ikke hvor i din lærdom du har fått for deg at du ikke er best egnet til å gjøre egne valg for deg og dine fremtidige barn ?

    Skal du bringe videre til dine barn at det er staten som vet best, eller skal du lære dem opp til å ta egne valg, ha egne synspunkter, oppmuntre dem til å skape sin egen fremtid, kanskje sin egen arbeidsplass eller bedrift om de ønsker. Mine barn er tenåringer nå, og jeg kan ikke oppmuntre dem nok til å ha tro på seg selv, ha respekt for andre, og stole på sine egen meninger og valg.

    Statene skal være en støttespiller for dem om de får behov for det, men staten skal ikke få styre mine barn.

    Håper ( og tror litt siden jeg er en optimist ) at du stemmer Høyre ved årets valg. Om en ikke for deg selv, men for dine barn. Husk at når de er på din alder, så er det ikke mye olje igjen. Da må vi ha et næringsliv bestående av dine og mine barn som kan skape de verdiene som skal finansiere vår fremtidige velferd, enten vi blir som de fleste andre, eller homofile, lesbiske, eller en forstyrret og manipulert LO medlem.

    Alle skal vi kunne ha de samme mulighetene selv om vi ikke er en sosialiststat.

    God valg kjære Inga Marte

    SvarSlett
  3. Har lest litt på denne bloggen en stund, og en ting jeg har reagert på er alle de negative kommentarene. Ikke bare negative, men til tider stygge. Ja en politiker må nok tåle mye, men grensa går ved stygge personangrep (sikter ikke til kommentarene i dette innlegget).
    Også leserinnlegg i mediene har jeg reagert på. Det er nesten så det burde anmeldes. Men det får man selvfølgelig ikke gjort når skribentene er anonyme.

    Jeg er også stolt av det dere har fått til, spesielt felles ekteskapslov. Stå på videre! Dere gjør en fantastisk jobb.

    Og jeg er ikke redd for at du skal stemme Høyre ved årets valg ;) Må nesten flire litt.

    SvarSlett
  4. Det er flott at homofili ikke lenger er noen "lovlig" grunn for forskjellsbehandling og diskriminering iflg. det norske lovverket. Men det ER faktisk forskjell på diskriminering og naturlige begrensninger. Det ER f.eks.en slik "naturlig begrensning" at homofile IKKE skaper barn ved SITT sex-liv - og da er det ingen "diskriminering" at samfunnet ikke "legger forholda til rette" for at også homser kan få barn. AT KIRKA ikke har noe (gudgitt/bibelsk) mandat eller legitimitet for å VIE to homofile, kan heller ikke kalles diskriminering - eller forandres ved noe stortings-vedtak i Norge ;-)
    Sjøl har jeg, som kristen og aktiv i kirka og diverse kristne sammenhenger, argumentert aktivt for likestilling for og ikke-forskjellesbehandling av homofile - og fått rimelig med pepper og det som værre er for dèt... Men forsøk på å tvinge Den norske Kirke til å handle i strid med Bibelen, kan jeg ikke støtte. "Samkjønna ekteskap" ER faktisk totalt fremmed i bibelsk kontekst, totalt fremmed for både kristendommen og alle andre verdensreligioner. Og i den forbindelse vil jeg spørre deg, Inga Marte, som representant for et parti som faktisk har ytra ønske om at Den norkse Kirke skal innføre ritualer totalt uten grunnlag i religionens normative skrifter eller tradisjoner; Vil SV "følge opp" med å forsøke å pålegge også ANDRE religioner og kirker det samme? Vil dere f.eks. kreve at de JØDISKE, for ikke å si MUSLIMSKE trossamfunna i Norge skal ansette kvinner i alle stillinger, samt vie homofile?
    Veit du, jeg tror ikke dere engang tør å tenke tanken! Men da skulle dere også ha såpass anstendighet - og såpass respekt for også Den norske Kirke - at dere heller ikke prøver å pålegge DET trossamfunnet noe som strider mot dens læregrunnlag, teologi og tradisjoner!

    Forøvrig, fortsett å "kle av" KrF deres tidvis heller hyklerske "nestekjærlighet"...!

    Hilsen Vidar

    SvarSlett
  5. Merkelig (eller??) at Inga ikke svarer på negative innlegg, kun positive... Egentlig ikke annet å vente. Har bare en ting å si til deg frøken blåøyd: Hva skal man si om slike som ikke aksepterer at andre har ulike meninger enn det en selv har? Er det bare å feie det unna med at vedkommende er intolerant? Ser ut som det er veldig akseptert i SV, spesielt. Men jeg mener at du er intolerant overfor meg Inga, fordi jeg mener at ALLE barn trenger en MOR og en FAR, altså: EN person av hvert kjønn - jeg mener at de trenger begge deler for å få balanse i livet, og fordi det er Naturlig!! Kan du gi meg en skikkelig god begrunnelse for at dette er intolerant? På forståelig norsk og ikke politisk bortforklarer-dialekt som du har gått kurs for å lære? Klarer du å akseptere at jeg har et annerledes synspunkt enn deg eller er du intolerant??

    SvarSlett
  6. Anonym:

    Å være homofil er like naturlig som å være hetrofil,jeg synes inlegget ditt er helt håreisende!
    Det er dårlig av deg å diskriminere folk pga. Legningen dems.Jeg er sikker på at et barn hadde vært like lykkelig med to fedre!!Jeg blir så irritert av å lese inlegget ditt at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre.Samtidig som jeg er mektig irritert på deg synes jeg veldig synd på deg som ikke vet bedre enn å gå imot noe så naturlig som å vøre homofil.

    -Venja-

    SvarSlett
  7. Selvsagt er det helt naturlig å være homofil - men bare for de som ER homofile! Og de utgjør nå bare rundt 5% av den menneskelige befolkninga, så kall det i det minste ikke normalt i betydninga "vanlig"!
    Det er aldri dumt å forholde seg til hva som er naturlig, og det er ikke bare unaturlig, det er faktisk umulig, for to homser/lesber å få barn ved å ha sex med hverandre! Spørsmålet om hvorvidt staten skal tillate - ev. også bekoste - kunstig befruktning for homofile, er et etisk og politisk spørsmål. Det å KREVE at kirkesamfunn skal vie "samkjønnede", er et politisk overgrep mot religionsfriheta!
    Det er uansett aldri dumt å forholde seg til den naturlige virkeligheta! Som en kompis av meg pleier å si ; "Når du begynner å krangle med tyngdekrafta, er det på tide å slutte å drekke!"
    Kanskje på tide for enkelte homo-aktivister å bli litt mer edru...?

    Hilsen Vidar

    SvarSlett