torsdag 19. november 2009

Barnas Spørretime


I morgen braker det løs med Barnas Spørretime igjen, denne gangen er temaet mobbing og barns medbestemmelse i kampen mot mobbing. I forrige uke hadde jeg et innlegg her på bloggen i forbindelse med at jeg besøkte Revetal ungdomsskole i Vestfold, som skal delta i morgen. Jeg ble skikkelig imponert over spørsmålene de har utarbeida!

I ettermiddag møtte jeg barna og ungdommene som skal delta, og de er både spente og fulle av forventning. Flere statsråder møter for å svare på spørsmålene: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen, Barne -, likestillings - og inkluderingsminister Audun Lysbakken, Kulturminister Anniken Huitfeldt og Helse - og omsorgsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen.

Barnas Spørretime ble starta høsten 2007 på initiativ fra meg og André Dahl fra Høyre. Vi dro på studietur til Sveriges riksdag i november 2006 for å se hvordan svenskene ivaretar FNs barnekonvensjon. Nå er det tredje året vi arrangerer en tilsvarende høring i Stortinget. Jeg er i litt - nei, veldig! - stolt over å ha vært med på å etablere en ny tradisjon som utvider demokratiet vårt!

Barnerettsgruppa på Stortinget, som står bak spørretimen, har representanter fra alle partier på Stortinget som medlemmer. Vi har ansvar for å gjennomføre spørretimen, og å følge opp overfor statsrådene som møter. Vi vil vite hva de har tenkt å gjøre med løftene de har gitt barna og ungdommene. Alt som sies blir referert ordrett, så ingen skal slippe unna. I år kommer det barn helt fra 5. klasse på barneskolen til 3. klasse på videregående.
Det blir mye oppmerksomhet om spørretimen i morgen, og jeg begynner med intervjuer i NRK klokka 06.40, og så i politisk kvarter kl 07.50. Det blir stas!

1 kommentar:

  1. Yebbadi-yabedi.. SÅ himla lett å sitte hjemme på Frogner..."Disse dumme menneskene som må gleides gjennom sine liv.:"

    SvarSlett