tirsdag 3. mars 2009

Russisk uke

Denne uka er jeg og Energi - og miljøkomiteen i Russland. I kveld starter vi i Kirkenes, men i morgen tidlig passerer vi grensa i buss. Jeg har aldri vært i Russland før, så denne reisen har jeg gleda meg til lenge. Vi har energi - og miljøspørsmål på dagsorden, og skal bl.a. stoppe innom Nikel, fire mil fra Kirkenes. Utslippene av tungmetaller og svovel fra smelteverket i Nikel er stadig økende, og både SFT og Bellona er bekymra. Dette blir et naturlig tema i våre samtaler med russiske representanter. Komiteen skal også se på opphugging av atomubåter, lære om oljevernberedskapen i området, treffe norsk næringsliv og fylkesdumaen i Murmansk.

Mottakelse hos generalkonsulatet med olje - og gasselskaper blir det selvsagt òg. Hit kommer bl.a. Gazprom, Stockman Development, Kolenergo og EMERCON. Derfor er jeg spesielt glad for at vi får tid til å møte Natur og Ungdoms søsterorganisasjon i Murmansk, Priroda i Molodezh (PiM, Natur og Ungdom på russisk).

Vet ikke hvor lett det blir å få rapportert underveis, men skal prøve.

1 kommentar:

  1. Fin blogg og lykke til med turen! Viktig å engasjere seg i forhold til Russland!

    SvarSlett